Regular Expression Kullanımı

Ana sayfa » Dijital Pazarlama » Regular Expression Kullanımı
regexgoogleanalytics

Bu yazıda Google Analytics ve Google Tag Manager’da kullanabileceğiniz Regular Expression’lardan bahsedeceğim. Regular Expression’ın türkçe karşılığı düzenli ifadelerdir.  RegEx’ler biraz yazılımcıların işi gibi görünse de, dijital pazaralamaya merak salmış herkesin temel seviyede bilmesi gereken bir konu olduğunu düşünüyorum. RegExler karşınıza hemen hemen kullandığınız tüm araçlarda karşınıza çıkabilir. Bunlar A/B testi araçları, ısı haritaları, online anketler, dönüşüm toolları olabilir. İlk bakışta biraz karşılık gibi görünebilir ama biraz pratik yaptığınızda işinizi ne kadar kolaylaştırdığını görebilirsiniz.

Regular Expression nedir?

Regular expression, bir çok programlama dilinde kullanabilen, sayısal ve dizgisel ifadelerdir. İfadeleri belirlemiş olduğunuz kalıba göre kontrol etmenizi sağlar. Çok fazla detaya girmeden (istesem de giremem) sadece Google Analytics ve Tag Manager’ı kullanırken hayatımızı nasıl kolaylaştırabileceğimizden bahsedeceğim.

Google Analytics ve Google Tag Manager’da Regular Expression kullanmanın bir kaç avantajı:

  1. Birden fazla hedef tamamlama sayfalarını ayarlayabilirsiniz.
  2. IP aralığı filtrelemek için kullanabilirsiniz.
  3. Google Analytics arayüzünde daha kapsamlı filtrelemeler yapabilirsiniz.
  4. Karmaşık hunileri daha kolay yapılandırabilirsiniz.

Google Analytics’te çok sık kullanabileceğiniz 12 tane düzenli ifade vardır. Bunları bir kaç örnekle beraber ele alalım.

regularexpressiongoogleanalytics

Düz çizgi İşareti ( | )

Kısaca veya anlamına gelmektedir.

Örnek: /gundem/|/spor/

Yukarıdaki düz çizgi sembolü uzantısı /gundem/ veya /spor/ olan sayfaları size getirecektir. Aynı zamanda bunların alt sayfalarıda gelebilir /gundem/turkiye şeklinde.

Örnek2: (mete|yilmaz)

Yukarıdaki örnekte içinde mete veya yilmaz geçen her kelime getirilebilir.

  1. metehan
  2. abcmetehan
  3. meteabc
  4. meteyilmaz

Nokta İşareti ( . )

Tek bir karakteri ifade eder. Bulunduğu yere her şey gelebilir.

Örnek: .at  ifadesi aşağıdakilerle eşleşir

  1. tat
  2. sat
  3. 1at

Yıldız İşareti ( * )

Kendinden bir önceki ifadeyi yok sayar veya tekrarlanan bir biçimde kullanılmasını sağlar.

Örnek: mete* ifadesi,

met, mete, metee, meteee şeklinde eşleşebilir.

Artı İşareti ( + )

Kendinden bir önceki ifadenin bir veya birden fazla bir şekilde eşleşmesini sağlar.

Örnek: selam+ ifadesi

selam, selamm, selammm şeklinde eşleşebilir.

Ters Slash İşareti ( \ )

Kaçış karakteridir. Kendinden sonraki karakterin string’e dahil edilmesini sağlar. Meta karakterleri normal karakterlere dönüştürür.

Örnek: metehanyilmaz\.com ifadesinde nokta işaretinin önüne ters slash eklenmesiyle birlikte noktanın işlevi yok sayılmış ve stringe dönüştürülmüştür.

Örnek2: /tesekkurler\?123 ifadesinde başka bir meta karakter olan ? işaretinin işlevini yitirmesi için kaçış karakteri kullanmalıyız.

Düzeltme İşareti ( ^ )

Satır başını ifade eder. Şununla başlayan anlamına gelir.

Örnek: ^sepet ifadesi

sepet, sepete ekle, sepette gibi kelimeleri ile eşleşebilir.

Dolar İşareti ( $ )

Satır sonunu ifade eder. Şununla biten anlamına gelir.

Aynı örnek üzerinden devam edecek olursak sepet$ ifadesi kırmızı sepet’i tetikler.

Örnek2: \.php$ ifadesi .php ile biten tüm sayfaları getirecektir.

Örnek3: sepet\.php$ ifadesi ise sepet.php ile biten sayfaları getirir

Soru İşareti ( ? )

Kendinden önceki karakterin stringde olmasını ya da olmamasını sağlar. Genelde yazım hatalarını görebilmek için eklenir.

Örnek: mett?e ifadesi,

mete veya mette olarak eşleşir.

Örnek2: ^hay?di$ ifadesi,

haydi veya hadi olarak eşleşir.

Parantez İşareti ( )

Gruplamadır. Örnek:

  1. /aksesuar/iphone5/kilif/
  2. /aksesuar/s3/kilif/
  3. /aksesuar/iphone6/kilif

^/aksesuar/(iphone5|s3|iphone6)/kilif/$

Köşeli Parantez İşareti ( [] )

Belirtilmiş karakterlerden veya belirtilen aralık içindeki karakterlerden birisi anlamına gelir.

Örnek:  s[aeo]s ifadesi, sas, ses, sos şeklinde getirilebilir.

Biraz daha fazla aralık vermek için “-” kullanabilirsiniz.

** Bunların tersini yapmak için ise köşeli parantezi düzeltme işareti ile kullanabilirsiniz. Belirtmiş olduğunuz karakterlerin dışında kalan karakterler getirilir.

Örnek3:  [^a] ifadesi,

  1. /aksesuar/apple/ ifadesi ile eşleşmez.
  2. /aksesuar/samsung/ ifadesiyle eşleşir.

Örnek4: kampanya=[^Ysk] ifadesi,

  1. ?kampanya=Yaz ile eşleşmez
  2. ?kampanya=sonbahar ile eşleşmez
  3. ?kampanya=ilkbahar ile eşleşir.

Tire İşareti ( – )

Aralık belirtmek, daha geniş listeler oluşturmak için kullanılır.

Örnek:

[A-Z] A’dan Z’ye kadar tüm harfler ile eşleşir.

[0-9] 0 ile 9 arasındaki tüm sayılarla eşleşir

[a-z] – a’dan z’ye kadar tüm harfler ile eşleşir

Örnek:

iphone[1-6] ifadesi, iphone1, iphone2, iphone3, iphone4, iphone5, iphone6 ile eşleşir.

Süslü parantez ( { } )

Önceki karakterin bir veya daha fazla tekrar etmesiyle eşleşebilir.

Örnek:

  1. b{2} ifadesi bb ile eşleşir
  2. b{1-3} ifadesi b, bb, bbb ile eşleşebilir.
  3. [a-z]{2} ifadesi, aa, bb, cc gibi tekrar eden harflerle eşleşebilir.
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Online pazarlama kampanyalarınızın performansını artırmaya yönelik ipuçları almak ister misiniz?



2019
Dijital Pazarlama İstatistikleri