Google Ads Nedir?
Google Ads: Eski adıyla Google AdWords, Google’ın arama sonuçlarında, iş ortağı sitelerde veya Youtube’da reklamlarınızı göstermenizi sağlayan bir online pazarlama aracıdır. Google reklamları, internet reklam ekosisteminde en fazla bütçenin kullanıldığı kanaldır. Google reklamları 2000 yılının Kasım ayında faaliyet göstermeye başlamıştır. Şu anda 1 milyondan fazla kullanıcısı bulunmaktadır.
Bu yazımda Google reklamlarının nasıl çalıştığına, başlamadan önce bilmeniz gereken kavramlara, kalite puanı ve teklif stratejileri gibi önemli kavramlara değineceğiz. Aynı zamanda bu online pazarlama aracı ile ne şekillerde ve nasıl reklam verebileceğinizin de üzerinde duracağız.
Ama önce neden Google Ads’e reklam vermeliyim sorusunu cevaplayalım.
Aslında çok basit. Hangi işletme sahibi ürünleri veya hizmetleri ile ilgili daha çok satış, daha çok telefon araması elde etmek ya da belirli bir bölgede markasının görünürlüğünü ve bilinirliğini artırmak istemez ki? Üstelik tüm bu süreci ölçümleyebilecek ve reklamlara ayırdığınız bütçenin sonunda neler elde ettiğinizi net bir şekilde görebileceksiniz.
Örneğin bir e-ticaret siteniz olduğunu düşünün ve ortalama ürünlerinizden elde ettiğiniz net karın 50TL olduğunu varsayalım. Şimdide her 30TL reklam harcamasına karşılık bir satış elde ettiğinizi düşünün. Böyle bir tabloda 300TL harcayıp 500TL kazanmak veya 3000TL harcayıp 5000TL kazanmak istemez misiniz? Şimdi de aynı örneği hizmet sektöründe faaliyet gösteren bir işletme için düşünelim. 100TL’lik reklam harcamasına karşılık 10 tane telefon araması / iletişim formu talebi aldığınızı düşünün. Diyelim ki bu taleplerin sadece %20’sini yani 2 tanesini işe çevirebildiniz. Her işten de operasyonel giderler hariç 75TL kar elde etmiş olduğunuzu varsayarsak bu işten cebinize giren toplam tutar 150TL olacaktır. Eee 100TL verip 150TL elde etmek size mantıklı gelmiyor mu?
Yukarıdaki örnekleri vermemin asıl amacı size bu sayıları göstermek değil. Burada vurgulamak istediğim nokta reklam harcamalarınız karşılık elde ettiğiniz geliri net olarak ölçümleyebileceğinizi göstermek. Ürünlerinizin maliyetlerini, operasyonel giderleri de bildiğiniz sürece reklama ayırdığınız bütçenin karşılığını net olarak görebilirsiniz.
Konuya girmeden önce son olarak 2019 yılına ait birkaç istatistiği de araya serpiştirmek istiyorum.
- 2019 verilerine göre Google’da ayda ortalama 170 milyarın üzerinde arama gerçekleştiriyoruz.
- Yalnızca Google reklamlarını kullanarak 2 milyondan fazla websitesi ve uygulamada reklamlarınızı gösterebilirsiniz.
- Küçük ve orta ölçekli işletmeler harcadığı her 7TL’ye karşılık 17TL gelir elde ediyor.
- Google arama sonuçlarında yapılan tıklamaların %40’ı ilk üç sıradaki reklam sonuçlarında gerçekleşiyor.
- Hizmet ya da ürün satın almak için yapılan aramaların %65’i reklam tıklamaları ile sonuçlanıyor. (wordstream)
2020 Yılı Google kullanımını ve reklam verenleri nasıl etkiledi?
2020’de “neden” kelimesi ön planda. Bunun en büyük sebeplerinden birisi COVID salgınını göstersekte 2020 gerçekten tüm dünya için bir an önce unutulmak istenen bir yıl oldu. Bunun yanı sıra “nerede satılır” ve “stokta” ifadesi de önceki yıllara göre %8000 artış gösterdi. Tüketiciler mağaza açılış saatlerini, kısıtlamaları özellikle evden çalışma ve eğitim konuları hakkında da Google’a danıştı.
Özetle, kısıtlamalar sebebiyle değişen yaşam tarzımız önemli ölçüde işletmeleri de derinden etkiledi. Bir çok işletme müşterilerine dijital kanallardan ulaşmanın yollarını aradı. Google reklamları da bu pazarın en büyük oyuncularından oldu.
Yazı İçeriği
ToggleGoogle Reklam Modelleri
- Arama ağı reklamları
- Görüntülü reklam ağı
- Alışveriş reklamları
- Youtube reklamları
- Yeniden pazarlama reklamları
SEO vs Google Ads
Ne kadar yanlış bir soru. Tartışmayın çocuklar, siz kardeşsiniz! Sadece ikinizin yetenekleri farklı.
SEO’yu sabır gerektiren, uzun vadede harika sonuçlar alabileceğiniz bir yatırım gibi düşünebilirsiniz. Google Ads bunun tam tersidir. Çok hızlı bir şekilde reklamları aktif edip, sitenize trafik çekmeye başlayabilirsiniz. Google reklamları, SEO stratejinizi belirleme noktasında da önemli bir rol oynar. Düşünsenize aylarca, belki yıllar çalışıp trafik çekmeye başladığınız arama sorgularının sizin için ne kadar dönüşüm getirebileceğini kısa sürede öğrenebilirsiniz.
SEO hakkında daha fazla bilgi almak için: SEO nedir?
Şimdi yeni e-ticarete başlayan bir işletme olduğunuzu düşünün ve yukarıdaki anahtar kelimede SEO çalışması yapmaya çalışın. Sizce ne kadar bekleriz? Siz cevap verin.
Google’ın 2019 yılındaki reklamlardan elde ettiği gelirin 134.81 milyar dolar’ın üzerinde olduğunu araya sıkıştıralım. İşletmelerin buraya ciddi paralar harcadığını biliyoruz.
Evet, bir çok büyük işletme Google reklamlarına aylık milyarlarca TL bütçe ayırıyor, rekabetçi bir strateji izliyor. Ancak rekabetçi olmak, rakiplerinizden yüksek teklif vermeniz onları geçeceğiniz anlamına gelmiyor. Bu noktada Google’ın kullanacılara daha iyi deneyim sunmak için yapılandırdığı kalite sistemi devreye giriyor. Buna bir çeşit ceza ve ödül sistemi de diyebiliriz. Eğer Google’ın kuruluş amacına uygun, kullanıcı odaklı kampanyalara sahip olursanız rakiplerinizden daha üst sıralarda daha düşük maliyetlerle reklam verebilirsiniz.
Dijital pazarlama profesyonellerinin SEO mu Sem mi sorusuna verdiği yanıtları görmek için buradan buyrun.
Biraz önce Google reklamlarını kısa sürede aktif edebileceğize değindik. Ama bu aceleci olmanız gerektiği anlamına gelmesin. Sabırlı olmalısınız. Google’da reklam vermek kolaydır, ancak boşa para harcamak çok daha kolaydır.
Buraya kadar olan bölüm sizi heyecanlandırsa çok şanslısınız. Bu yazıda A’dan Z’ye nasıl reklam verebileceğinizi öğreneceksiniz. Ama önce reklam verenlerin en çok merak ettiği ve bilmenizi düşündüğüm kavramlardan bazılarına değineceğim.
Google’a reklam vermenin maliyeti nedir?
Google, reklam bütçeniz konusunda sizi tamamen özgür bırakıyor. Aylık bütçeniz binlerce TL olabileceği gibi bir kaç yüz TL’de olabilir. Google arama ağında sadece reklamlarınıza tıklayan kullanıcılar için maliyetlendirilirsiniz. Reklamlarınızın gösterilir ancak tıklanmazsa hiçbir şekilde maliyet oluşmayacaktır.
Google’a nasıl ödeme yaparım?
Google reklam hesabınıza kredi kartı, banka kartı veya banka ödemesi ile ödeme yapabilirsiniz. Eğer kredi kartı veya banka kartı ile ödeme yapmayı tercih ederseniz iki farklı şekilde faturalandırılabilirsiniz.
Manuel ödeme: Google reklam hesabına tanımladığınız kartınızda istediğiniz aralıklarla belirleyeceğiniz tutarda ödeme yapmanıza olanak sağlar.
Otomatik ödeme: Bu ödeme yönteminde reklam hesabınız Google tarafından borçlandırılır. Harcamalarınız belirli sınırlara geldiğinde Google, otomatik olarak ödemeyi çeker.
Reklamlarım kaç gün yayınlanacak?
Oluşturacağınız her bir kampanya için günlük maksimum harcama sınırı belirleyebiliyorsunuz. Örneğin Google Ads hesabınıza 1000TL bütçe eklediğinizi varsayalım. Oluşturduğunuz kampanyanında günlük bütçesi 10TL olsun. 30 gün boyunca harcayacağınız maksimum tutar 300TL olacaktır. Eğer bazı günlerde 10TL’nin altında bir maliyet gerçekleştiyse sonraki günlerde 10TL’nin üzerinde günlük maliyetler görebilirsiniz.
Reklam tıklamaları için ne kadar ödeyeceğim?
Google reklamları açık artırma modeliyle çalışmaktadır. Google’da yapılan her arama sorgusu için ayrı ayrı açık artırmalar yapılır, o anda açık artırmaya dahil olan reklam verenler, reklam sıralama puanına göre arama sonuçlarında listelenir. Reklam sıralama puanlarını her bir anahtar kelime için verdiğiniz TBM teklifi ve kalite puanınız belirler. Eğer reklam vermek istediğiniz anahtar kelimede sizden başka açık artırmaya giren reklam veren yoksa belirlemiş olduğunuz maksimum tıklama başına teklifiniz kadar ödeme yaparsınız.
Anahtar kelimeler
Arama motoru reklamlarının temelinde anahtar kelimeler vardır. Kullanıcılara hangi arama sorgusunda reklam göstermek istediğinizi belirleyeceğiniz anahtar kelimelerle seçersiniz.
Gösterim, tıklama ve tıklama oranları
Google Ads arayüzünde anahtar kelimelerinizin ne kadar gösterim ve tıklama aldığını kolay bir şekilde görebilirsiniz. Bu metriklerin yanında tıklama oranları da bulunmaktadır. Tıklama oranları, anahtar kelimelerinizin aldığı tıklamaların gösterimlere bölünmesiyle hesaplanır. Aynı zamanda anahtar kelimelerinizin tıklama oranlarını karşılaştırarak anahtar kelimelerinizin ilgili arama sorgularında gösterim alıp almadığı hakkında da fikir sahibi olabilirsiniz.
TBM nedir?
Tıklama başına maliyet (TBM) teklifiniz bir tıklama başına ödemek istediğiniz en yüksek tutarı ifade eder. Ama bu durum, belirlemiş olduğunuz tutarı ödeyeceğiniz anlamına gelmez.
Kalite puanı nedir?
Google Ads, hesabınıza eklediğiniz her bir anahtar kelime için ayrı ayrı kalite puanları belirler. Kalite puanları doğrudan tıklama başına ödeyeceğiniz tutara etki eder. Kalite puanlarınız ne kadar yüksekse o kadar iyi reklam sıralaması eder, daha düşük ortalama tıklama başına maliyetlere sahip olursunuz. Google, kalite puanlarınızı belirlerken 3 temel faktörü göze alır. Bunlar, beklenen tıklama oranı, açılış sayfası deneyimi ve reklam alaka düzeyinizdir.
Beklenen tıklama oranı: Kalite puanlarına doğrudan etki eden bu faktör reklamlarınızın geçmişteki tıklama oranı verilerine dayalı çalışır. Reklamlarınız gösterildiğinde ne olasılıkla tıklanacağını hakkında tahminlerde bulunur.
Reklam alaka düzeyi: Reklam alaka düzeyi, anahtar kelimenizin reklamlarınızla ne kadar uyumlu olduğunu ölçer.
Örneğin Google’da “Antalya’da butik otel” arama yaptığımızı varsayalım. Karşımıza çıkan reklam metinleri de aşağıdaki gibi olsun. Her iki reklam Antalya otelleri için verilse de Antalya Butik Otelleri reklamı daha alakalı görünmüyor mu?
Antalya Butik Otelleri
Antalya’da Ucuz Oteller
Bu tip durumlarda alaka düzeyi puanınızı yüksek tutmak için, her ne kadar birbirleriyle ilişkilide olsa ayrı ayrı reklam grupları oluşturup ayrı reklam metinleri oluşturmanız gerekebilir.
Konuyla ilgili daha fazla bilgiyi kalite puanı nedir başlıklı yazımdan okuyabilirsiniz.
Açılış sayfası deneyimi: Google, kullanıcıları yönlendirdiğiniz sayfanın arama sorgusuyla ne kadar uyumlu olduğunu tahmin eder.
Eğer açılış sayfanız çok geç yükleniyorsa, kullanıcıları mobil uyumlu olmayan bir tasarımla karşılıyorsanız Google’ın sizi cezalandırması normal değil mi?
Aynı zamanda kullanıcıları yönlendirdiğiniz sayfanın da anahtar kelimelerinizle uyumlu olması gerekiyor. Antalya’da otel arayan kullanıcıyı İzmir otellerinin olduğu sayfaya göndermeniz kullanıcılara kötü bir deneyim yaşatacağı için Google sizi yine cezalandıracaktır.
Ortalama konum nedir?
Google arama sonuç sayfalarında gösterilen reklamlarınızın diğer reklamlara göre ortalama sırasını ifade eğer. Örneğin ortalama konumunuz 1.1 olarak görünüyorsa reklam gösterimlerinizin büyük bir bölümü ilk sırada çıkıyor diyebilirsiniz. Ancak bu, tüm reklamların sayfanın üstünde göründüğü anlamına gelmemektedir. Yani ekranın üst tarafında hiç reklam yoksa, reklamınız sayfanın altında ilk konumda çıksa bile reklam konumunuz 1 olarak görüntülenir.
Dönüşümler
Dönüşümler kısaca verdiğiniz reklamların size ne getirdiğini anlamanız için kullanmanız gereken bir metriktir. Örneğin bir e-ticaret sitesi için en önemli dönüşüm satış, hizmet sektöründe reklam veren işletmeler için form doldurma veya telefon araması elde etme olabilir. Bu kadar önemli dedik ya. Şunu da söylemeden geçemeyeceğim. Bu zamana kadar yüzlerce Google Ads hesabını inceleme fırsatım oldu. Neredeyse yarısından çoğunda takip edilen bir dönüşüm yoktu 🙁
Siz böyle yapmayacaksınız biliyorum.
Google Ads hesabınızda dönüşümleri takip edebilmeniz için bazı entegrasyonlar yapmalısınız. Hatta para harcamaya başlamadan önce dönüşüm takibini doğru bir şekilde kurup kurmadığınızdan emin olmalısınız.
Reklam vermeye başlamadan önce göz önünde bulundurmanız gerekenler
- Reklam verme hedeflerinizi belirleyin
- Hedef kitlenizi tanımlayın
- Reklam bütçenizi belirleyin
1. Reklam verme hedeflerinizi belirleyin
Google reklamlarınızı aktif etmeden önce, reklam verme hedeflerinizi net bir şekilde belirleyin. İşletmelerin genellikle hedefleri onlara para kazandıracak aksiyonlardır.
Her işletmenin kendine özgü yapısı olduğundan dolayı hedefleri değişiklik gösterecektir. Örneğin,
- E-ticaret siteleri için, ürün veya hizmet satmak
- Olası satış yaratma siteleri için, potansiyel müşteri edinmek
- İçerik yayıncıları için, etkileşim ve sık ziyaretleri teşvik etmek
- Çevrimiçi bilgi siteleri için, kullanıcılara aradıkları bilgileri bulmada yardımcı olmak
- Marka siteler için, bilinirliği, etkileşimi ve bağlılığı artırmak ana hedef olabilir.
Google reklam hesabınızda tanımlamış olduğunuz hedefe dönüşüm diyoruz. Google dönüşüm kavramını “Bir kullanıcı reklamınızla etkileşime geçip (örneğin, bir metin reklamı tıklayıp veya bir video reklamı görüntüleyip) ardından çevrimiçi satın alma veya bir cep telefonundan işletmeyi arama gibi işletmeniz için değerli olarak kabul ettiğiniz bir işlem gerçekleştirdiğinde bu bir dönüşüm sayılır.” şeklinde tanımlamaktadır.
2. Hedef kitlenizi belirleyin, Rakiplerinizi inceleyin
Hedef pazarınız kim?
- Ürün veya hizmetleriniz yerel bir pazara mı yoksa ulusal bir pazara mı hitap ediyor?
- Müşterileriniz işletmelerden mi yoksa bireylerden mi oluşuyor? Bu şekilde reklam metinleriniz ve açılış sayfalarınızda ona uygun mesajlar sunmalısınız.
- Hedef pazarınızın internet kullanım davranışları nasıl? Onları nasıl yönlendirmek gerekiyor?
- Rakip sitelerde neleri seviyor, nelerden nefret ediyorlar, Müşterilerin ihtiyaçlarını öngörmeye çalışın.
Hedef kitlenize ne sunuyorsunuz?
- Rakiplerinizden sizi farklı kılan noktalar nelerdir? Onları belirleyin ve bunları öne çıkarın.
- CTA’lar neler olacak. Hedef kitlenizi harekete geçirmeye yönelik neler kullanabilirsiniz düşünün.
- Kullanıcıların reklama tıklamasını sağlayacak tekliflerimiz ne olacak?
Rakiplerinizi inceleyin
Rakiplerinizin kullandığı anahtar kelimeleri, belirlemiş olduğunuz anahtar kelimelerle kıyaslayın. Aynı zamanda rakiplerinizin sitelerini, kullanıcılarına nasıl bir deneyim yaşattığını analiz edin, inceleyin. Böylece onlardan eksik veya daha iyi olan noktalarınızı keşfedebilirsiniz.
3. Reklam bütçenizi belirleyin
Bütçenizi, reklam verme hedeflerini3ze ve reklam vermek istediğiniz anahtar kelimelerin ortalama rekabetine göre belirlemelisiniz.
Google’da dilediğiniz bütçelerle reklam verebilirsiniz. Aynı zamanda belirlemiş olduğunuz bütçeyi istediğiniz zaman artırıp azaltma şansına da sahipsiniz.
Örneğin, günlük 100TL bütçe ayırarak reklam vermeye başladınız. Belirlemiş olduğunuz anahtar kelimelerin ortalama tıklama başına maliyetininde 0,25 krş olduğunu varsayalım. Yani 100TL reklam harcamasına karşılık 400 tıklama elde edebiliyorsunuz. %2’lik bir dönüşüm oranına sahip olduğunuzu düşündüğümüzde günlük yapacağınız satışın adeti 8 olacaktır. Eğer günlük 16 satış yapmak isterseniz günlük bütçenizi (diğer koşulların değişmeyeceğini varsayıyorum) 200TL’ye çıkarmanız gerekecektir.
Yukarıdaki tabloyu elinizde veri olmadan, tahmini değerlerle de oluşturabilirsiniz. Reklam vermek istediğiniz anahtar kelimeleri önceden analiz edebilirsiniz. Böylece ortalama tıklama başına ne kadar maliyetlendirileceğiniz hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.
Hadi o zaman başlayalım.
Google reklam nasıl verilir?
7 Adımda Google reklamları vermeye başlayın.
- Google hesabı oluşturun
- Anahtar kelimelerinizi seçin
- Kampanya ayarlarını yapılandırın
- Reklam metninizi hazırlayın
- Reklam uzantılarınızı tamamlayın
- Dönüşüm kodlarını yerleştirin
- Faturalandırma ayarlarınızı yapılandırın
1- Google Ads hesabı oluşturma
Reklam hesabınızı oluşturmak için ads.google.com’a girip, hemen başlayın’a tıklayın. Ardından bir mail adresi ile hesabınızı oluşturmaya başlayacaksınız. (mail hesabınızın gmail uzantılı olması şartı bulunmuyor, farklı bir mail üzerinden de Google hesabı oluşturabilirsiniz.)
Kaydınızı yaptıktan sonra ikinci resimdeki gibi bir ekranla karşılacaksınız. Bu bölümle işimiz yok. Ancak hesap kurulumunu tamamlayabilmeniz için bu adımları tamamlamanız gerekiyor. Temsili bir şekilde ilgili bölümleri doldurup, faturalandırma bilgilerinizi hesabınıza ekleyin. Tüm işlemleri tamamladığınızda temsilen oluşturduğunuz kampanyayı hemen silebilirsiniz. Eğer hali hazırda bir MCC hesabınız varsa şanslısınız tüm bu çileye katlanmak zorunda değilsiniz. Direkt olarak yeni bir Google reklam hesabı oluşturabilirsiniz.
Tanıştırayım, Google Ads.
Çok sade görünüyor değil mi? Bir de kampanyaları oluşturduktan sonra bakın.
Çok kısa bir şekilde yukarıda gördüğünüz arayüzden bahsetmek istiyorum.
1.Bölüm: Bu alanda oluşturmuş olduğunuz tüm kampanyaları görebilirsiniz.
2.Bölüm: Hesabınızdaki verileri belirli tarih aralığına göre görüntülemenizi sağlar.
3.Bölüm: Reklam hesabınızla ilgili seçeceğiniz metrik ve boyutlar kapsamında özel raporlar oluşturabilirsiniz. Google, bu raporları kaydetmenize hatta belirli aralıklarla otomatik olarak hesap erişimine sahip kullanıcılara göndermenize olanak sağlar.
4.Bölüm: Araçlar sekmesi, hesabınızla ilgili faturalandırma ayarlarından, reklam planlamasına kadar bir çok işlemi yapabileceğiniz bölümdür
Planlama
Anahtar kelime planlayıcı:Yeni anahtar kelime fikirleri edinebileceğiniz, anahtar kelimelerle ilgili rekabet bilgileri veya ortalama arama hacimlerini görebileceğiniz bir araçtır. Birazdan bu araca daha yakından bakacağız.
Reklam önizleme ve teşhisi: Reklamlarınızın hedeflediğiniz bölgeler ve dillerde gösterim alıp almadığınızı kontrol etmenizi sağlayan Google aracıdır.
Paylaşılan Kitaplık
Kitle yöneticisi: Hesabınızda bulunan kitle listelerini, kitle kaynaklarını ve mevcut kitleleriniz ile ilgili analizleri bulabileceğiniz bölümdür. Elinizdeki müşteri datasını Google Ads hesabınıza aktarmak, yeniden pazarlama kitleleri toplayabilmek için öncelikle bu bölümden ilgili entegrasyonları tamamlamanız gerekir.
Portföy teklif stratejileri:Birden fazla kampanyanız için otomatik teklifleri oluşturup, yönetebileceğiniz bölümdür.
Negatif anahtar kelime listeleri: Birden fazla kampanyanızda kullanabileceğiniz negatif anahtar kelime listeleri oluşturmanızı sağlayan bölümdür.
Paylaşılan bütçeler: Google reklamlarında bütçeler kampanya özelinde belirlenir. Ancak bu aracı kullanarak birden fazla kampanyanız için ortak bütçe belirleyebilirsiniz.
Yerleşim hariç tutma listeleri:Görüntülü reklamlarda reklamlarınızın görüntülenmesini istemediğiniz yerleşimleri, Youtube kanallarını, Youtube videolarını veya uygulamaları yönetebileceğiniz bölümdür.
Toplu İşlemler
Toplu işlemler sekmesini kullanarak hesabınızla ilgili toplu güncellemeler yapabileceğiniz bölümdür. Aynı zamanda bu sekmeyi kullanarak Google Ads hesabınızda komut dosyaları çalıştırabilirsiniz. Biraz daha teknik bir konu ve ileri seviye olduğu için bu yazımda çok değinmeyeceğim ama merak edenleriniz varsa buradan scriptler hakkında bilgi alabilir.
Toplu işlemlerleri kullanarak yapabileceğiniz diğer bir şey ise otomatik kurallar oluşturmak ve yönetmektir. Otomatik kurallar, belirlemiş olduğunuz koşullara göre hesabınızda değişiklikler gerçekleştirmenizi veya bildirimler almanızı sağlar.
Örneğin anahtar kelimeleriniz belirli dönüşüm başı maliyetlerinin üzerinde performans gösteriyorsa bu anahtar kelimeleri otomatik kurallar ile tespit edebilir, durdurabilir veya tekliflerini düşürebilirsiniz. Daha fazla senaryo içinotomatik kurallar yazısını ziyaret edin.
Ölçüm
Bu sekmede hesabınızla ilgili dönüşüm oluşturma veya dönüşüm verilerini analiz edebileceğiniz sekmeleri içerir.
Faturalandırma
Faturalandırma sekmesinde ise, hesabınızla ilgili erişimleri, faturalandırma ve ödeme yöntemlerini, bağlı diğer araçları yönetebilirsiniz.
Evet! Buraya kadar olan bölümde reklam hesabını nasıl oluşturabileceğinizden ve reklam hesabının arayüzünden bahsettik.
2- Anahtar Kelime Seçimi
Şimdi biraz daha heyecanlı bölüme geldik. Adım adım ilk kampanyanızı nasıl oluşturmanız gerektiğini öğreneceksiniz. Öncelikle reklam vereceğiniz anahtar kelimeleri belirlemelisiniz. Bunun için yukarıda bahsettiğim anahtar kelime planlayıcıdan faydalanabilirsiniz.
Anahtar kelime planlayıcıya işinizi, ürünlerinizi anlatan bir kaç kelime yazıp başlayın.
Arama yaptıktan sonra yukarıdaki gibi bir ekranla karşılacaksınız. Bu ekranda, anahtar kelimelerin ortalama aylık arama sayısını, rekabet istatistiklerini, ortalama vermeniz gereken teklifleri görebilirsiniz.
Şimdi, kendinizi sadece motosiklet kaskı satan bir işletme olarak düşünün. Bununla birlikte sadece üç markayı sattığınızı varsayalım. (ls2, shoei ve agv)
Örneğin, “motor kaskı” anahtar kelimesi aylık ortalama 12.100 defa aranıyor. Rekabetin yüksek ve ortalama teklif aralığının 0,17 kuruşla 0,44 kuruş arasında olduğunu görebilirsiniz.
Yukarıdaki istatistiklere göre hangi anahtar kelimeleri kullanabiliriz? Ben birkaç tane belirledim.
motor kaskı
motosiklet kaskı
agv kask
shoei kask
ls2 kask
Bunlarla yitinecek miyiz? Tabi ki hayır. Planlamamızı kaskların modellerine kadar indireceğiz.
Dikkatinizi çekti mi biliyorum ama seçtiğimiz anahtar kelimeleri ne kadar özele indirirsek o kadar arama hacmi düşüyor ve genelde önerilen teklifler artıyor.
Motosiklet kaskı kelimesi aylık 9.000 defa aranırken, shoei qwest sadece 880 defa arandığını görüyoruz.
Sizce hangi arama sorgusunun satış yapma ihtimali daha yüksektir?
Muhtemelen ne aradığını bilen kullanıcıya satış yapma ihtimaliniz daha yüksek olacaktır. Çünkü onlar tam olarak ne aradığını biliyor! Buna odaklanmış durumdalar. Diğer taraftan “motosiklet kaskı” araması yapan bir kullanıcı muhtemelen daha satın alma yolculuğunun başındadır. Kafasında net bir marka veya model olmayabilir.
shoei kask fiyatları, shoei qwest fiyat, shoei kask satın al gibi daha niş anahtar kelimeleri de planlamamıza dahil ettikten sonra kısaca Google reklamlarının kampanya yapısına değinelim.
Anahtar kelime analizi ile ilgili geçmişte yazdığım, yakında güncellediğim yazımı okumak isterseniz buradan alalım sizi: Anahtar kelime analizi
3- Kampanya Ayarlarını Yapılandırma
Reklam hesabınızda bazı ayarları sadece kampanyalar özelinde belirlenebilir. Örneğin reklamlarınızı sadece İstanbul ve İzmir’de yayınlanacak şekilde planlamak istiyorsunuz. Bunu tek kampanya altında oluşturabilirsiniz ancak toplam reklam bütçenizin %60’ını İstanbul %40’ını İzmir’de kullanmak isterseniz iki farklı kampanya açmak zorundasınız.
İşte kampanya özelinde belirleyebileceğiniz bazı özellikler;
Günlük bütçe
Reklam yayın saatleri
Konum ve dil hedefleme
Teklif stratejisi
Ağ hedefleme
Kampanyanın alt bölümünde reklam grupları bulunur. Bir kampanyanın altında birden fazla reklam grubu oluşturabilirsiniz. Böylece oluşturduğunuz anahtar kelimeleri ayrı gruplarda toplayarak ayrı reklamlar yayınlayabilirsiniz.
Şimdi belirlemiş olduğumuz anahtar kelimelere bir bakalım. İçerisinde farklı temalarda anahtar kelimeler mevcut. Reklamları aktif hale getirdiğimizde hangi kaskı alacağına karar vermemiş insana da ulacağız, ne aradığını bilen kullanıcıları da hedeflemiş olacağız. Daha hedefli reklamlar yönetebilmek için bu anahtar kelimeleri temalarına göre farklı kampanyalar veya reklam grupları altında toplamak isteyebilirsiniz. Böylece hem bütçe optimizasyonu yapma şansınız olur hem de performansı daha rahat takip edebilirsiniz.
Anahtar kelimelerinizi kullanıcıların arama davranışlarına göre kampanyalara ayırmalısınız. Bazı kampanyalarınızı farkındalık yaratmak için bazı kampanyalarınızı da satış odaklı planlayabilirsiniz.
Oluşturduğumuz dönüşüm hunisinin alt basamaklarına doğru muhtemelen dönüşüm oranlarınız artacaktır. Tabi bunu söylerken diğer koşulları göz ardı ediyorum. (Fiyat, landing page, hizmet koşulları v.b) Ancak şöyle bir gerçekte var alt basamaklara indikçe erişebileceğiniz kullanıcı sayısı da azalma gösterecektir. Bunu da unutmamak gerekiyor.
Yukarıdaki huniyi bir bakıma jenerik – marka – model üzerine kurduk. İşletmenize göre farklı yapılarda huni oluşturmanız gerekebilir. Buradaki temel mantık bir şeyi gerçekten almak isteyen kullanıcıları huninin altına konumlandırmaktan geçiyor.
Farklı bir örnek verecek olursak,
Spor ayakkabı – huninin en üst basamağında
Nike spor ayakkabı – huninin orta basamağında
Airmax satın al – huninin alt basamağında olabilir
Anahtar kelimelerle ilgili iki önemli konumuz kaldı. Anahtar kelime eşleme seçenekleri ve negatif anahtar kelimeler. Bunlara da değinip bu bölümü bitireceğiz.
Anahtar kelime eşleme türleri
Anahtar kelime eşleme seçenekleri belirlemiş olduğunuz anahtar kelimelerin hangi arama sorgularında reklamlarınızın gösterebileceğini kontrol etmenizi sağlar. Anahtar kelimelerinizde kullanabileceğiniz 4 farklı eşleme türü vardır.
Örneğin hiçbir eşleme türü kullanmadan “kadın ayakkabısı” anahtar kelimesinde reklam verirseniz, anahtar kelimenizin tetiklediği arama sorgularında aşağıdaki tüm arama terimlerini görebilirsiniz.
Herhalde bu anahtar kelimelerin tümünde reklam vermek istemeyiz değil mi?
Bu arada yukarıda gördüğünüz araca keywordtool.io üzerinden ulaşabilirsiniz. Google anahtar kelime planlayıcıya alternatif sık sık kullandığım bir araç .)
Hazır yukarıdaki görseli paylaşmışken negatif anahtar kelime kavramını aradan çıkaralım.
Negatif anahtar kelimeleri kullanarak reklamlarınızın gösterilmesini istemediğiniz arama sorgularını belirleyebilirsiniz.
Aynı örnek üzerinden gidelim.
Reklam verdiğiniz “kadın ayakkabısı” anahtar kelimesi için kampanyanıza, reklam grubunuza veya hesabınız geneline “koklamak, şarap içmek, erkeğe olur mu” anahtar kelimelerini negatif olarak eklerseniz, reklamlarınız bu arama sorgularında görünmeyecektir.
Negatif anahtar kelimelerin çalışması için birebir arama terimiyle uyuşması gerektiğini de ayrıca vurgulayayım. Google pozitif anahtar kelimelerde yazım hatalarını otomatik olarak düzenleyerek reklamlarınızı kullanıcılara gösterebilir. Ancak negatif anahtar kelimelerin arama sorgularını engellemesi için birebir eşlemesi gereklidir.
Geniş eşleme
Adrenalini sevenler için oluşturulmuş eşleme türüdür. Anahtar kelimenizi hiçbir noktalama işareti olmadan kampanyalarınıza eklerseniz, default olarak geniş eşleme seçeneği aktif olacaktır. Anahtar kelimeleriniz ile yakın anlamlı tüm arama sorgularında reklamlarınız gösterilebilir. Eğer bu eşleme türünü kullanırsanız arama terimleri raporlarını sık sık kontrol etmeniz sizin için faydalı olacaktır. Çünkü alakası olmayan arama sorgularıyla da karşılaşabilirsiniz.
En iyisi siz hiç bu eşleme türünü kullanmayın.
Geniş eşleme düzenleyici +
Anahtar kelimelerinizin başına (+) işareti ekleyerek kullanabileceğiniz eşleme türüdür. Geniş eşleme düzenleyici kullandığınız anahtar kelimelerin arama sorgusunda geçmesi gerektiğini ifade eder. Ancak yazım hataları, çekim ekleri, yakın ilgili arama terimlerinde de reklamlarınız gösterilebilir.
Örneğin +iphone +x anahtar kelimesi “iphone x, iphone x fiyatları, iphone x apple” gibi arama sorgularında gösterim alabilir. arama sorgularında gösterim alabilir.
Sıralı Eşleme “-“
Sıralı eşlemeye sahip anahtar kelimeler, kelime öbeğinizin başına veya sonuna arama sorguları gelecek şekilde arama sorgularında gösterim alır. Anahtar kelimenizin başına ve sonuna tırnak işareti (“) ekleyerek bir anahtar kelimeyi sıralı eşleme haline getirebilirsiniz.
Örneğin “iphone x fiyatı” anahtar kelimesi, zorlu center iphone x fiyatı veya iphone x fiyatı hepsiburada gibi arama sorgularında gösterim alabilir.
Tam Eşleme [-]
Anahtar kelimelerinizin üzerinde neredeyse tam kontrol sağlar. Reklamlarınız sadece belirlemiş olduğunuz anahtar kelimede veya yakından eşleşen arama sorgularında gösterim alır. Anahtar kelimelerinizi kapalı parantez içerisinde kullanarak bir anahtar kelimeyi tam eşleme haline getirebilirsiniz. tam eşleme iphone x kelimesi neredeyse en fazla iphone x için şarj, iphone x şarjları kelimelerinde gösterim alabilir.
4- Reklam Metni Oluşturma
Buraya kadar kampanyalarınızın kurgusunu belirledik, kullanacağınız anahtar kelimeleri seçtik ve onları ilgi düzeyine göre reklam grupları altında grupladık. Şimdi sıra her grup altında bulunan anahtar kelimeler için reklam metni yazmaya ve onları sitenizin hangi bölümüne göndereceğinize karar verme zamanı geldi.
Google reklamları her ne kadar detaylı olsa da reklam metinleriniz kullanıcılara gösterdiğiniz tek şeydir. Bu yüzden reklam metinlerinizi belirlerken titiz ve akıllı davranmalısınız. Elbette yazdığınız her reklam metni kullanıcıları reklamınıza tıklamaya itmeyecek ama testler yaparak en iyi tıklama oranına sahip olmayı hedefleyebilirsiniz.
Yukarıdaki reklam metinlerine baktığımız zaman iki reklam metninin performansı arasında %200’ün üzerinde performans farkı olduğunu görüyoruz. Bu tabloda ikinci reklamı devam ettirmenin pek bir manası olmayacaktır.
Not: Her reklam grubunuzda eş zamanlı olarak etkin üç reklam metni bulundurmaya özen göstermelisiniz. Belirli aralıklarla en kötü reklamınızı duraklatarak, yerine alternatif reklam metni oluşturmalısınız.
Şimdi yukarıdaki örneğe dönelim.
İkinci reklam metnini durdurma kararı aldık, peki yerine nasıl bir reklam metni yazacağız. Ürünü mü ön plana çıkaracağız, sunduğumuz avantajları mı, fiyat politikası mı? Nasıl bir eylem çağrısı kullanacağız ya da kullanacak mıyız? Kısacası benzersiz satış özelliğimiz ne olacak? Tüm bu kararları alırken hedef kitlenizi ve rakiplerinizi göz önünde bulundurarak hareket etmelisiniz.
Not2: Rakiplerinizin anahtar kelimelerini, reklam metinlerini semrush ile analiz edebilirsiniz.
5- Reklam Uzantılarının gücünden faydalanın
Uzantılar, reklamlarınızla birlikte arama butonu, adres tarifi, kullanıcı yorumları, açıklama metinleri veya sitenize bağlantılar vermenizi sağlayan bir özelliktir. Reklam uzantılarını kullanarak daha güçlü reklamlar ile kullanıcılarınız karşısına çıkabilirsiniz. Reklam uzantılarını kullanan reklamların tıklama oranları genellikle uzantısız reklamlara göre daha yüksektir. Reklam uzantılarını hesap, kampanya veya reklam grubu özelinde kullanabilirsiniz. Ancak reklam uzantılarını eklemek her zaman gösterileceği anlamına gelmez. Reklamlarınızın sıralaması, diğer reklamların alanı gibi faktörler uzantılarınızın gösterilmesinde etkilidir.
5- Dönüşüm Tanımlama ve Entegrasyonu
Tüm yazı boyunca Google reklamlarının en önemli avantajlarından birisinin ölçülebilir olduğundan bahsettik. Reklam hesabınızın dönüşümleri sayabilmesi için dönüşüm gerçekleştikten sonra çıkan teşekkürler sayfasına bir kod snippeti eklemeniz gerekmektedir. Böylece teşekkürler sayfasında her kod tetiklendiği zaman Google bir dönüşüm işleminin tamamlandığı anlayacaktır.
Reklam hesabınızın arayüzünden bahsettiğimiz araçlar menüsünün altından dönüşümler sekmesinden dönüşüm oluşturma işlemlerine başlayabilirsiniz.
Dönüşüm türü olarak websitesi seçeneği ile devam edeceksiniz. Dönüşüm türünüzü seçtikten sonra dönüşüm ayarlarınızı yapılandırmaya başlayabilirsiniz.
Dönüşüm adını ve kategorisini belirledikten sonra oluşturmuş olduğunuz dönüşüme değer atayabileceğiniz bir alanla karşılacaksınız. Dönüşümlerinize değer atayarak bir dönüşümden elde ettiğiniz geliri raporlarınızda görebilir, farklı teklif stratejileri ve kampanya modellerini kullanabilirsiniz. Eğer dönüşümlerinizin değeri farklı tutarlar içerebilecekse Google’ın size vermiş olduğu dönüşüm takibi kodunu biraz özelleştirmeniz gerekecek.
Dönüşüm ayarlarını yapılandıktan sonra websitenize eklemeniz gereken iki farklı kod snippetine ulaşacaksınız.
Global site etiketini websitenizin tüm sayfalarına eklemelisiniz. Aynı zamanda bu etiket yardımıyla yeniden pazarlama kitleleri de toplamaya başlayabileceksiniz.
Etkinlik snippet’ini sadece teşekkürler sayfanıza ekleyin. Global site etiketinizin hemen arkasına ekleyebilirsiniz.
Not: Eğer dönüşüm değeri belirlemiş ve dönüşümleriniz farklı değerler içeriyorsa etkinlik snippeti içerisinde bulunan “value” satırındaki “1.0” değerini dinamik bir yapıya getirmelisiniz. Böylece her dönüşüm tamamlandığında farklı değerleri Google Ads hesabınıza gönderebilirsiniz.
6- Faturalandırma ayarlarını tamamlayın
Hesap kurulumunu tamamladıktan, gerekli entegrasyonları bitirdikten sonra kampanyalarınızı yayınlamaya başlayabilirsiniz. Bunun için hesabınızın faturalandırmalar sekmesine gidin ve geçerli bir ödeme yöntemi girin. Sürecin bundan sonraki bölümünde yapmanız gerekenler şeyler özetle, veri toplayıp kampanyaların performansını artırmaya yönelik optimizasyonlar yapmak olacaktır.
Sıkça Yapılan Google Ads Hataları
Yanlış Anahtar Kelime Seçimi
Müşterilere sunduğunuz ürün veya hizmetlerle aralarında uzaktan yakından ilişki var diye düşünüp aklınıza gelen tüm anahtar kelimelerde reklam vermeye çalışmayın. Bu işletmenize gereksiz maliyetlerler yaratabileceği gibi kalite puanlarınızı da olumsuz etkileyebilir. Bu noktada kendinize şu soruyu sorun seçtiğiniz anahtar kelimeler gerçekten ürününüzü arayan, ihtiyacı olan insanların kullanabileceği anahtar kelimeler midir? Yoksa aralarında bir şekilde bağlantı var diye seçtiğiniz anahtar kelimeler mi? Örneğin reklam verme amacı iPhone telefon satmak olan bir işletmenin nasılsa ilgili diye kontör, facebook gibi anahtar kelimelere reklam verdiğini görmüşlüğüm var. Hele ki sınırlı bir bütçe ile reklam veriyorsanız kesinlikle spesifik anahtar kelimeler seçmeye odaklanmalısınız.
Okuma önerisi: Anahtar kelime analizi
Anahtar kelime eşleme türlerini es geçmek
Hedef kitlenize ulaşmak için belirli anahtar kelimeler belirlediniz ve reklam hesabınıza eklediniz. Sanmayın reklamlarınız sadece bu anahtar kelimelerde gösterilecek. Eğer anahtar kelimelerinizi doğrudan reklam hesaplarınıza eklerseniz hiç tahmin bile edemeyeceğiniz arama sorgularında reklamlarınız gösterim alabilir. İşte bu noktada anahtar kelime eşleme türleri devreye giriyor. Anahtar kelime eşleme türleri belirlediğiniz anahtar kelimelerin hangi sorgularda tetiklenip tetiklenmeyeceği noktasında doğrudan etkilidir. Google Ads’te kullanabileceğiniz 4 anahtar kelime eşleme türü vardır. Bunlar,
- Geniş Eşleme
- Geniş Eşleme Düzenleyici
- Sıralı Eşleme
- Tam Eşleme
Geniş Eşleme
Adından da anlaşılacağı gibi anahtar kelimelerinizin en fazla arama sorgusunda tetiklenmesini sağlayacak, kullandığınız zaman çok dikkat etmeniz gereken eşleme türüdür.
Şimdi size güzel bir haber vereyim, bu eşleme türünü kullanmak için yapmanız gereken hiçbir şey yok. Çünkü anahtar kelimelerinizi reklam gruplarınıza eklediğiniz zaman default olarak geniş eşleme eklemiş oluyorsunuz. Bunun anlamı şu, geniş eşlemeye sahip çiçek gönder anahtar kelimesi “çiçek dükkanları, sevgiliye rüyada çiçek göndermek” gibi sorgularda tetiklenebilir. Eğer maksimum erişim elde etmek istiyorsanız ve bütçenizde bunun için yeterliyse geniş eşlemeyi tercih edebilirsiniz ancak bu sefer negatif anahtar kelimelerinizi belirlediğinizden emin olmanız size fayda sağlayacaktır.
Geniş Eşleme Düzenleyici
Geniş eşleme düzenleyici, geniş eşlemeye göre daha hassas bir hedefleme imkanı yaratır. Anahtar kelimelerinizin başına (+) işareti ekleyerek geniş eşleme düzenleyiciyi eşleme türüne sahip anahtar kelimeler elde edebilirsiniz. Örneğin sadece ikinci el eşyalar satan bir websitesi sahibi olduğunuzu varsayalım anahtar kelimelerinizde geniş eşleme düzenleyiciye sahip “+ikinci +el” anahtar kelimesini eklerseniz, reklamlarınız sadece bununla ilgili arama sorgularında gösterilecektir. Ancak yakın ilgili, yazım hatalarını içeren arama sorgularında reklamlarınız gösterim almaya devam eder.
Sıralı Eşleme
Sıralı eşleme anahtar kelimelerinizin hangi arama sorgusunda hangi sırada gösterileceğini belirleyen eşleme türüdür. Anahtar kelime öbeklerinizin başına ve sonuna tırnak işareti (“) ekleyerek sıralı eşlemeli anahtar kelime elde edebilirsiniz. Örneğin, “koşu ayakkabısı” şeklinde bulunanan bir anahtar kelimenizin gösterilebileceği tüm sorgularda “koşu ayakkabısı” kalıbı bozulmayacaktır. Sadece başına ve sonuna farklı sorgular gelebilir. (Adidas koşu ayakkabısı, koşu ayakkabısı modelleri v.b)
Tam Eşleme
Anahtar kelimelerinizin üzerinde tam kontrol sağlar. Eğer bir anahtar kelimeyi tam eşleme olarak kampanyalarınızda eklerseniz reklamlarınız yalnızca o arama sorgularında gösterim alır. Yine geniş eşleme düzenleyicide olduğu gibi yakın ilgili, yazım hataları, çekim ekleri gibi arama sorgularında reklamlarınız gösterilmeye devam eder.
Negatif anahtar kelime kullanmamak
Reklam hesaplarında gördüğüm bir başka kritik nokta ise negatif anahtar kelimelerin kullanılmamasıdır. Negatif anahtar kelimeler, reklamlarınızın hangi arama sorgularında kullanıcılara gösterilmeyeceğini belirlemenize yardımcı olur. Negatif anahtar kelimeler ilgiliz arama sorguları engelleyeceğinden dolayı reklam bütçenizi daha verimli kullanmanızı, daha iyi dönüşüm başına maliyetler elde etmenizi sağlar.
Örneğin kampanyanızda +iphone +x +fiyatı şeklinde bir anahtar kelimenizin olduğunu varsayalım. Bu anahtar kelimeniz, ikinci el iphone x fiyatı, iphone x ekran değişim fiyatı, iphone x kılıf fiyatı gibi arama sorgularında gösterim alabilir. Eğer sadece sıfır iphone x satan bir websiteniz varsa ikinci el, ekran değişimi, kılıf gibi kelimeleri negatif anahtar kelime olarak kampanyalarınıza eklemeniz reklamlarınızın ilgi düzeyini artıracaktır.
Negatif anahtar kelimeleri listeler oluşturarak birden fazla kampanyanıza ekleyebileceğiniz gibi kampanya veya reklam grubu özelinde de hesabınıza tanımlayabilirsiniz. Benim noktada benim tavsiyem, kesinlikle gösterim almamamız gereken negatif anahtar kelimeleri hesap düzeyinde, reklam grubu özelinde değişebilecek anahtar kelimeleri kampanya veya reklam grubu düzeyinde hesabınıza eklemeniz olacaktır.
İncelemenizi öneririm: Anahtar Kelime Analizi başlıklı yazımda nasıl anahtar kelime analizi yapabileceğinizden bahsetmiştim. Bu analizler size aynı zamanda engellemeniz gereken anahtar kelimeleri de gösterecektir.
Arama terimlerini analiz etmemek
Bundan önce bahsettiğim ilk iki madde başarılı kampanya kurgulama noktasında, kampanyalarınızı aktif etmeden önce mutlaka göz atmanızı önerdiğim şeyler arasındaydı. Bahsettiğim ilk maddeleri eksiksiz yapmış olsanız bile düzenli olarak anahtar kelimelerinizin hangi arama sorgularında gösterim aldığını mutlaka kontrol etmeniz gerekir.
Unutmayın Google’da her gün yüz binlerce arama sorgusu ilk defa aratılmaktadır. Bu yüzden kampanyalarınızın kampsamına göre haftalık veya iki haftada bir arama terimleri raporunu çalıştırıp anahtar kelimelerinizin hangi arama sorgularında gösterim aldığını kontrol etmelisiniz. Böylece işinize yaramayan arama sorgularını tespit edebilir ve negatif anahtar kelime olarak kampanyalarınıza ekleyebilirsiniz.
Anahtar Kelimeleri İlgili Gruplara Ayırmamak
Bir e-ticaret sitesinde outdoor ürünlerinin bulunduğu kategoriye girip cep telefonları ile karşılaştığınız oldu mu? Varsayalım oldu tepkiniz nasıl olurdu? Muhtemelen karşınıza gelen sayfaya bir kere daha bakıp ardından usulca tarayıcı sekmenizi kapatırdınız. Aslında anahtar kelimeleri ilgili gruplara ayırmakta bir bakıma buna benziyor. Bunu yapabilmemiz için Google bize reklam grubu diye bir şey sunuyor. Böylece her reklam grupları için ayrı ayrı reklamlar oluşturabilirsiniz. Bu sayede kadın gömlekleri arayana erkek gömlek reklamı gösteriminin önüne geçmiş olup, kullanıcılara daha odaklı reklamlar gösterebilirsiniz.
Reklam Uzantılarını Kullanmamak
Reklam uzantılarını kullanmak, reklam metinlerinizde ek açıklamalar vermenize olanak sağlar. Bu sayede daha güçlü, ilgi çekici ve daha çok bilgi içeren reklamlar oluşturabilirsiniz. Reklam uzantılarını kampanyalarınız geneli oluşturabileceğiniz gibi her reklam grubu özelinde de oluşturabilirsiniz.
Hedefle ve Teklif Ver Seçimi
Arama ağında yeniden pazarlama kampanyaları oluştururken en fazla gördüğümüz hatalardan birisi, kampanyaya hedef kitleleri entegre ederken “hedefle ve teklif ver” seçeneği ve “teklif ver” seçeneğinin karıştırılmasıdır. “Teklif ver” seçeneği kampanyalarınıza eklediğiniz kitlelerin tekliflerini düzenlemenize yardımcı olurken, “hedefle ve teklif ver” seçeneği ise oluşturduğunuz kampanyayı sadece eklediğiniz kitleye göstermenizi sağlar.
Örneğin RLSA kampanyalarını kullanarak websitenizi ziyaret etmiş kullanıcılara Antalya’da bulunan otelinizin reklamlarını yapmak istediğinizi düşünün. Sitenizi ziyaret etmiş, otelinizle daha fazla ilgi duyabilecek kişiler için remarketing listeleri oluşturdunuz ve bu oluşturduğunuz kitleye herhangi bir “Antalya” aramasında reklam göstermek istediğinizi varsayalım. Eğer arama ağı kampanyalarınıza hedef kitlenizi “teklif ver” olarak eklediyseniz geçmiş olsun. Tüm antalya ile ilgili kelimelerden tıklama almaya başladınız. Fakat remarketing listelerinizi “hedefle ve teklif ver” seçeneği ile eklerseniz, sadece websitenize girmiş kullanıcılara tüm “Antalya” aramalarında reklamlar gösterebilirsiniz.
Yanlış Açılış Sayfası Seçimi
Açılış sayfaları, kullanıcıların reklamlara tıkladıktan sonra yönlendirildiği sayfalardır. Kullanıcıları kesinlikle anasayfa yönlendirmekten vazgeçin (istisnalar olabilir) Mutlaka müşterileri sunduğunuz ürün veya hizmetle ilgili bilgiler veren sayfalara yönlendirmeye çalışın. Oluşturmuş olduğunuz reklamları ilgili sayfalara yönlendirmeniz hem kullanıcı deneyimini hem de reklamlarınızın performansını olumlu etkileyecektir. Örneğin telefon almak isteyen kullanıcıları telefonların ana kategorisine, iphone telefon almak isteyen kullanıcıları iphone’ların bulunduğu sayfaya, iphone 7 almak isteyen kullanıcıları ise iphone 7 ile ilgili sayfaya yönlendirmelisiniz.
Otomatik Kuralları Yanlış Kullanmak
Belirlediğiniz koşullar çerçevesinde kampanyalarınızda, reklamlarınızda, anahtar kelimelerinizde değişiklikler yapmak için otomatik kuralları hepimiz kullanıyoruz. Otomatik kurallar her ne kadar iş yükünü azaltsa da kuralları oluştururken dikkatli olunmalıdır. Hangi koşullarda kuralların çalışacağı, hangi süre zarfında devreye gireceği gibi bir çok faktöre dikkat etmelisiniz. Aksi halde hesabınızda istemediğiniz değişiklikler olabilir. Ayrıca oluşturmuş olduğunuz otomatik kuralların yapmış olduğu değişiklikleri belirli aralıklarla takip etmenizi öneririz.
Okuma önerisi: Google Ads’te otomatik kurallar
Konum seçeneklerini yanlış kullanmak
Google, reklamlarınızı göstermek istediğiniz konumların hedeflemesini yaparken iki farklı seçenek sunar. Bunlardan birisi hedeflediğiniz bölge ile ilgili arama yapan kullanıcılar diğeri ise hedeflediğiniz bölgede yaşan kullanıcılardır. Bu şekilde iki farklı hedefleme yapmanıza olanak sağlar. Örneğin işletmeniz sadece bulunduğu konumda hizmet verebiliyorsa konum hedefleme ayarınız “kullanıcıların bulunduğu bölge” olmalıdır. Aksi halde hedeflediğiniz konumda bulunmayan ancak hedeflediğiniz konum için arama yapan kullanıcılara gösterilebilir.
Top / Other İstatistiklerine Bakmamak
Anahtar kelimelerinizin ortalama konumları bazen yanıltıcı olabilir. Örneğin reklamlarınız sayfanın alt bölümünde ilk sırada çıktığını varsayalım, eğer sayfanın üst bölümünde hiçbir reklam yoksa sizin reklamlarınızın ortalama konumu 1 olarak görünecektir. Bu raporu kontrol etmemek hem performansı değerlendirirken hem de optimizasyon çalışmaları yaparken sizi yanlış yönlendirebilir. Özelliklede en iyi conversion sağlayan anahtar kelimelerinizin bu şekilde sayfanın altına inmesi büyük bir şekilde performans kaybına sebep olabilir.
Dönüşümleri hatalı takip etmek
Google Ads hesabınızda birden fazla şekilde dönüşüm takibi gerçekleştirebilirsiniz. Özellikle geçmişi bir çok kişi tarafından kontrol edilmiş hesaplarda dönüşüm takibi noktasında sık sıkkarışıklıklar yaşanabiliyor. Hem Google Ads dönüşüm etiketi hem de Google Analytics hesabından içe aktarılan dönüşümler olabiliyor. Bu kampanyalarınızın dönüşüm verilerinin karışmasına yol açacaktır. Bu durum hem kampanyalarınızın dönüşüm verilerini yanlış göstermesine sebep olacağı gibi dönüşüm verileri üzerinden yönettiğiniz otomatik teklif stratejilerinin de hatalı çalışacağını unutmamalısınız.
Google AdWords Reklamları Hakkında En Çok Karşılaştığım Sorular
1. Google reklamlarının belirli bir fiyatı var mı? Ne kadar ödeme yapmam gerekiyor?
Hayır. Google’a dilediğiniz bütçeyi ayırarak reklam vermeye başlayabilirsiniz. Ayrıca günlük harcamak istediğiniz üst limiti belirleyip reklamlarınızı bu doğrultuda yayınlayabilirsiniz. Aynı zamanda dilediğiniz zaman kampanyaların günlük bütçelerini dilediğiniz gibi değiştirebilirsiniz.
2. Hangi anahtar kelimelere reklam vermem daha doğru olur
Açıkçası bunun net bir cevabı yok. Ama reklam vermeye başlamadan önce iyi bir anahtar kelime analizi süreci geçirip, negatif anahtar kelime araştırması yapmanızın size faydası olacaktır.
3. Google reklamları nasıl maliyetlendiriliyor?
Arama ağında reklamlarınızın gösterimi için size herhangi bir şekilde maliyet oluşturmaz. Yalnızca reklamlarınıza tıklayan kullanıcılar için ödeme yaparsınız. Yani kullanıcıların anahtar kelimenizi arayıp reklamları görmesi sizin için bir maliyet oluşturmayacaktır, reklamlarınızı gören kullanıcılar eğer reklamınızla etkileşime girerse o tıklama için ödeme yaparsınız.
4. Tıklama başına maliyetler nasıl belirleniyor?
Google reklamları açık artırma usulüne dayalı çalışır. Her bir anahtar kelime için reklam vermek isteyen adaylar Google’a bir teklif sunar (TBM) bu teklifiniz doğrultusunda reklamlarınız Google’da bir sırada gösterim alır. Aynı zamanda Google, tıklama başına maliyetlerinizi belirlerken kalite puanı faktörünü de hesaba katar.
5. Kalite puanı nedir?
Kalite puanı kısaca Google’ın reklamlarınızı değerlendirmek için kullandığı bir faktördür. Google her anahtar kelimeniz için 1’den 10’a kadar bir değer atar. Bu atadığı değerler kalite puanıdır. Kalite puanlarınız doğrudan Google’a ödeyeceğiniz tıklama maliyetlerini etkiler. Kalite puanlarınız 3 temel faktör üzerinden değerlendirilir.
Kalite puanları hakkında daha fazla bilgi almak için ziyaret edin: Kalite puanı nedir? Nasıl yükseltilir?
6. Reklamları nasıl kontrol edebilirim?
Eğer reklamlarınızın yayınlanıp yayınlanmadığını kontrol etmek istiyorsanız bunu Google’da search yaparak yapmamanızı tavsiye ederim. Bu şekilde yaptığınız kontroller reklamlarınızın tıklama oranlarını düşürebilir. Özellikle arama hacmi düşük kelimelerde yapılan bu kontroller kalite puanlarınızı olumsuz etkileyebilir. Bu testleri en sağlıklı reklam önizleme ve teşhis aracından yapabilirsiniz. Bu aracı kullanarak farklı lokasyonlarda yayınladığınız reklamları da kontrol etme şansına sahip olursunuz.
Şimdi hazır olduğunuzu düşünüyor musunuz?
Cevabınız evet ise buradan ilk kampanyanızı oluşturmaya başlayabilirsiniz. Hala şüphelerim var, biraz daha bilgi iyi olur diyorsanız Google reklamları hakkında biraz daha bilgi sahibi olmak için Google Ads Nedir? başlıklı yazımı ziyaret edebilirsiniz.
Bonus: Google Analytics’i İhmal Etmeyin
Dijital Analiz: Müşterilerinizin ve potansiyel müşterilerinizin yaşadıkları ve istediğiniz sonuçlara dönüşen çevrimiçi deneyimi sürekli olarak geliştirmek amacıyla işletmenize ve rekabete ilişkin nitelik ve nicelik verilerin analizidir.
Google Analytics, web site trafiğinizi izlemek ve analizini gerçekleştirmek için kullanabileceğiniz en popüler web analiz araçlarından birisidir. Google Analytics kullanarak web site ziyaretçilerinizi daha iyi tanıyabilir, trafik kanallarınızın önem derecelerini ölçebilir, ziyaretçilerinizin web sitenizde ilgi duymadığı sayfaları öğrenebilirsiniz.
Google Tag Manager aracılığı ile nasıl Google Analytics hesabını kuracağını öğrenmek isterseniz GTM ile Google Analytics kurulumu başlıklı yazımı ziyaret edebilirsiniz.
Google Analytics yardımıyla elde edebileceğiniz bazı veriler:
- Ziyaretçileriniz hangi kanallardan geliyor?
- Hangi kanalların dönüşüm oranları daha yüksek?
- Hangi kanalların CPA maliyetleri daha düşük?
- Ziyaretçilerinizi sitenizle ilk kez buluşturan sayfalar hangileri?
- Hangi sayfalarınızın performansı daha yüksek?
- Ziyaretçileriniz hangi cihazları kullanarak web sitenizi ziyaret ediyorlar? Hangi cihazları kullanarak hedef tamamlıyorlar?
- Ziyaretçilerinizin demografik bilgileri nedir ? Demografik bilgilerin dönüşüm yolunda değerleri nedir?
- Kullanıcılar hangi sıklıkla web sitenizi ziyaret ediyor ? Ne kadar web sitenizde kalıyor ?
- Rakiplerinize göre web sitenizin durumu nasıl?
- İçerikleriniz kullanıcıları doyuruyor mu?
- Kullanıcıları alışverişten vazgeçiren sebepler neler?
- Hangi anahtar kelimelerden daha fazla dönüşüm elde ediyorsunuz?
- Mail kampanyalarınızın performansı nasıl?
- Trafik kanallarınız dönüşümleri nasıl destekliyor ?
Google Analytics’e başlarken dikkat etmeniz gerekenler
1) Hedeflerinizi belirleyin
Google Analytics’te hedefler kısaca işletmenizin amaçlarına ulaşıp ulaşmadığını görmenize yardımcı olur. Analytics hesabınıza hedef tanımlamak dijital analizin en önemli adımlarından biridir. Hedeflerinizi tanımlarken işletmenize uygun hedeflerinizi belirlemelisiniz. İşletmenizin nereye doğru gittiğini anlamanıza yardımcı olacaktır. Bu hedefler satın alma, sitede geçirilen süre, geri gelen ziyaretçi sayısını artırma, iletişim formunu doldurma gibi amaçlar olabilir. Google Analytics hesabınıza maksimum 20 hedef tanımlayabileceğinizi unutmayın. (premium hesaplar hariç)
2) KPI’larınızı belirleyin
KPI’lar işletmenizin verimliliğini artırmak için önem vermeniz gereken verilerden oluşur. İşletmenizin hedeflerine ulaşma yolculuğundaki performansını görmenize yardımcı olur. Örneğin bir e-ticaret sitesi için sadece satış değil, bülten kaydı, geri gelen ziyaretçiler birer anahtar performans göstergesi(KPI) olabilir. Bir içerik sitesi için KPI’lar oturum başına dolaşılan sayfa, sayfada kalma süresi veya sıklık olabilir.
İlgili yazı: E-ticaret sitelerinde Anahtar Performans Göstergeleri
Kurduğunuz Google Analytics hesabını Google reklam hesabınızla entegre edebilirsiniz. Bu sayede Google Analytics’te bulunan bazı özel metrikleri, tanımladığınız hedefleri Google reklam hesabınıza aktarabilirsiniz. Böylece kampanyalarınızın, anahtar kelimelerinizin veya reklam metinlerinizin nasıl performans gösterdiğini Google Ads hesabına yansıtabilir, bu verilerden de faydalanarak kampanyalarınızı geliştirebilirsiniz.
3) Önemli durumları Google Analytics hesabınıza not etmeyi unutmayın
Google Analytics hesabınıza not ekleme seçeneği sunar. Dijital pazarlama kampanyalarınız, google reklam hesabınızdaki güncellemeler, çalıştığınız ajans veya internet sitenizdeki önemli değişiklikleri Google Analytics hesabınıza tarihleriyle birlikte not edebilirsiniz. Böylece ileriki dönemlerde geçmiş verilerinizi analiz ederken “ya şu tarihte ne yaptıkta böyle oldu” sorusunun cevabını bulmanız daha kolay olabilir.
Okuma önerisi: Kapsamlı Google Analytics Başlangıç Rehberi
Adwords hakkında çok faydalı ve yapıcı bilgiler paylaşılmış
Eline sağlık Metehan, güzel olmuş.
tıkla ara reklamlarım çok az gösterim alıyor. sizce neden böyle
Paylaştım.
çok teşekkürler metehan
Mükemmel içerik
Tesekkurler!
meraba bende bir kaç reklam google aracılığıyla paylaşmak isterim yardımcı olursanız sevinirim
Dijital Pazarlama Hakkında gayet güzel bilgiler.
Güzel bir içerik.
Merhabalar , instagramda verdiğim reklamları kendi takipçilerim görmesin istiyorum . bunu nasıl yapabilirim acaba ?
teşekkürler
Merhaba, reklam hesabınızda custom audience oluşturup hedeflemelerde hariç tutabilirsiniz.
Reklam verdikten sonra nasıl sonlandırıyoruz. Zor mu kolay mı? Bu tür işlere genelde girmek kolay çıkmak zordur.
Merhaba
İnstagrama reklam verdiğim zaman bu reklam hangi saat aralıklarında görünecektir?
Bu konuda bilgi verebilir misiniz.
Teşekkürler
https://t.co/PiZdzN32gR?G4AySZ
Yazı uzun hepsini okuyamadım emek vermişsiniz yazı için baya faydalı bir içerik emeğinize sağlık çok yoğun olan biri birde bunu öğrenip uğraşamaz ki mesela benim bir tane ilanım var diyelim benim adıma bu işlemi yapacak kişi ya da firmalar var mı?