Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate): Google Analytics Metrikleri

Web analitik araçları ve tonlarca veri..

Website performansını artırmak isteyen ama nasıl başlayacağına karar veremeyen bir çok kullanıcının olduğundan eminim. Bunun temel sebeplerinden birisi web analitik araçlarının bize sunduğu tonlarca verinin olmasıdır. Seçeneklerin bu kadar çok oluşu nereden başlayacağım sorusunu içinden çıkılmaz bir hale getirebilir. Bu yazıda çok önem verdiğim, dönüşüm oranlarına dolaylı olarak büyük katkı sağladığını düşündüğüm bir metrik olan hemen çıkma oranından bahsedeceğim.

Hemen çıkma oranı nedir?

Websitenize gelen ziyaretçilerin hiçbir etkileşim gerçekleştirmeden sitenizden ayrılma oranlarıdır. Bu metrik websitenize gelen trafiğin kalitesini ölçmenin en kolay yollarından birisidir. Hemen çıkma oranlarını düşürmek dönüşümleri ve satışları artırmak için önemli bir etken olabilir. Aksi durumlar olsa da yüksek bir hemen çıkma oranı site giriş sayfalarının ziyaretçilerinizle alakalı olmadığını gösterir diye bir genelleme yapabiliriz.  Ancak her sayfa için düşük hemen çıkma oranına sahip olmak iyi bir şey olmayabilir. Örnek verecek olursak, sipariş iade sayfanızda işlem tamamlanması hayallerinizdeki etkileşim olmayabilir.

Aşağıdaki durumlar hemen çıkmaya dahil edilir;

  • Kullanıcının sayfanıza gelip tarayıcıyı kapatması
  • Kullanıcının sayfanıza gelip tarayıcı sekmesinden geri butonuna tıklaması
  • Sayfanıza gelen kullanıcının tarayıcı sekmesine farklı bir domain yazıp sitenizden ayrılması
  • Sayfanıza gelen kullanıcının hiçbir etkinlik yapmadan 30dk beklemesi. (genellikle bir oturum 30dk sürer)
  • Kullanıcının sitenizde bulunan, dışarıya yönlendirme yapan bir linke tıklayıp sitenizden ayrılması. (etkinlik takibi bu durumu engelleyecektir)
  • Kullanıcının websitenizde Google Analytics kodunun ekli olmadığı farklı bir sayfayı ziyaret etmesi

Hemen çıkma oranları nasıl kontrol edilir?

Hemen çıkma oranını Google Analytics hesabınızın kitle > genel bakış raporundan kontrol edebilirsiniz. Bu rapor size websitenizin genel hemen çıkma oranlarının ortalamasını verir. Websitenizde optimizasyon yapmaya başlamadan önce hemen çıkma oranlarına daha detaylı bakmanız gerekir.  (Sayfalar, trafik kaynakları, cihaz verileri, yüklenme süreleri v.b)

Hemen çıkma oranı nasıl hesaplanır?

Hemen çıkma oranı = (hemen çıkma sayısı / giriş sayısı)*100  şeklinde hesaplanır. Hemen çıkma sayısı, tek sayfalık ziyaretlerin sayısını gösterir. Giriş sayısı ise bir oturumda gerçekleşen ilk sayfa görüntülemelerini ifade eder.

Hemen çıkma oranı kaç olmalıdır?

Bu oranlar websitelerinin yayında olma amaçlarına göre değişiklik gösterecektir. Örneğin Karaköy’de bir restoranın iletişim bilgilerini arayan kullanıcı ile Alman’ya ya ucuz uçak bileti arayan kullanıcı web sayfasında farklı davranışlar sergiler. Avinash abimiz hemen çıkma oranlarının %50’nin üzerinde olmasını tehlikeli buluyor bilginize!

As a benchmark from my own personal experience over the years it is hard to get a bounce rate under 20%. Anything over 35% is a cause for concern and anything above 50% is worrying. – Avinash Kausik

Kissmetrics verilerine göre sektörel hemen çıkma oranı ortalamaları;

Perakende siteleri: %20-40
Landing Page: %70-90
Portallar: %10-30
Hizmet siteleri: %10-30
İçerik siteleri: %40-60

Eğer hemen çıkma oranlarınız %20’nin altında veya %90’ın üzerindeyse teknik bir problem yaşıyor olabilirsiniz. Kontrol etmek faydalı olacaktır.

Hemen çıkma oranlarını doğru değerlendirin

Sitenize giriş yapılan bazı sayfalarda hemen çıkma oranlarını doğru değerlendirmiyor olabilirsiniz. Kullanıcıları farklı sayfalara yönlendirmediğiniz tek sayfalık sitelerde veya landing page’lerde yüksek hemen çıkma oranları ile karşılaşmanız çok normal. Ancak bu oranlar sitenize gelen trafiğin ilgisiz olduğunu göstermeyebilir. Bu tür sayfalarda daha verimli analizler yapabilmek için Google Analytics hesabınızda etkinlik takibi yapabilirsiniz. Bu sayede Google Analytics hesabınıza direkt olarak bir çıkışın olmadığını, kullanıcıların bir etkinlik yaptığını bildirmiş olursunuz. Aşağıda bu tür sayfalarda izleyebileceğiniz bazı etkinlik işlemlerini paylaşıyorum.

Sosyal medya yönlendirmelerini takip edin

Websitenizden sosyal medya hesaplarınıza gönderdiğiniz trafik, hemen çıkma oranlarına dahil edilecek kadar sizinle ilgisiz olmayabilir. Eğer Google Analytics hesabınızda hiçbir etkinlik tanımlanmadıysa, sosyal medya sayfalarınıza yönlendirmeler dahil tüm dışarıya yönlendirme yapan bağlantılar siteden çıkma sayılır. Ziyaretçilerinizin bu sayfalarda dış bağlantılara tıklaması hemen çıkma oranınızı artıracaktır. Ancak bu yönlendirmeleri Google Analytics hesabınıza event olarak tanımlarsanız, Analytics hesabınız bir etkinlik işlemi kazanacağından dolayı hemen çıkma sayılmayacaktır.

Form etkileşimlerini takip edin

Eğer sayfalarınızda bir form bulunuyorsa, kullanıcıların form ile etkileşime girip girmediğini event tanımlayarak öğrenebilirsiniz. Sizinle etkileşime geçen /geçmeye çalışan tüm oturumlar hemen çıkma oranlarınızı artırmayacaktır. Ayrıca form field etkileşimlerini de takip ederek bir form doldurma funnel’ı oluşturabilirsiniz. Böylece oluşturduğunuz formu da optimize etme şansınız olacaktır.

Dosya indirme işlemleri

Sayfalarınızda kullanıcılara indirebileceği katalog, fiyatlar v.b dökümanlar sunuyorsanız download butonlarınızı event olarak tanımlayabilirsiniz.

Telefon numaraları & mail adresleri

Eğer sayfalarınızda etkileşim yaratan telefon numaraları (tıkla ara) veya kullanıcıların size mail gönderebileceği butonlar varsa bunlar için de bir etkinlik takibi oluşturabilirsiniz.

Sayfada geçirilen süre

Yine bir event tanımlayarak kullanıcıların sayfanızda geçirdiği süre için bir etkinlik tanımlayabilirsiniz. Sayfanızda belirli bir sürenin üzerinde zaman geçiren kullanıcıların otomatik olarak Analytics hesabınıza bir etkinlik göndermesini sağlayabilirsiniz. Bu süreyi sayfalarınızın tüketilme sürelerine göre özelleştirebilirsiniz.

Scroll oranları

Sayfalarınızın scroll edilme oranları için bir event tanımlayarak, kullanıcıların sayfanızın ne kadarını incelediğini öğrenebilirsiniz. Böylece kullanıcıların sayfanızın ne kadarını incelediği hakkında fikir yürütebilir, trafik kaynaklarınızı, içeriklerinizi ona göre optimize edebilirsiniz.

Hemen çıkma oranlarını etkileyen bazı temel faktörler

a) Ziyaretçilerin türü: Websitenize çektiğiniz trafiğin türü hemen çıkma oranlarınızı büyük ölçüde etkileyebilir. Örneğin bir blog sitesini ziyaret eden kullanıcılar ile bir e-ticaret sitesini ziyaret eden kullanıcıların farklı davranışlar sergilemesi normaldir.

b) Trafik kaynakları: Sitenize gelen kullanıcıların trafik kaynakları ortalama hemen çıkma oranlarınızı etkileyecektir. Sitenize direkt olarak gelen kullanıcılar ile Facebook reklamlarından gelen kullanıcıların aynı hemen çıkma oranına sahip olmayabilir.

c) Sık gösterim alan sayfalarınız: Örneğin iletişim sayfaları, hizmet veya ürün sayfalarına göre daha yüksek çıkma oranına sahip olma eğilimindedirler.

d) Sayfalarınızın açılış hızı: Açılış hızı yavaş olan sayfalarınızın hemen çıkma oranlarının ortalamanın üzerinde olması normal bir durumdur.

e) Kullanıcı deneyimi: Kullanımı zor, karşılık, navigasyonu zor sayfaların hemen çıkma oranlarının yüksek olması hiç şaşırtıcı değildir.

Hemen çıkma oranlarınızı iyileştirmek için yapabilecekleriniz

Sayfa açılış hızını iyileştirin

Sayfalarınızın açılış süresi hemen çıkma oranlarını etkileyen en büyük faktörlerden bir tanesidir. Kullanıcıların %40’ı bir websitesinin 3 saniyeden fazla sürede açılmasına sabredemiyor. Sayfalarınızın açılış süresi sadece hemen çıkma oranlarına değil, nihai reklam hedeflerinize olan katkısı da tartışılmaz derecede büyüktür. Daha fazlası için Site Hızı Optimizasyonu

Pop-up kullanımı

Tam bir tartışma konusu. Bir çok kullanıcı olur olmadık yerlerde karşısına çıkan açılır pencerelerden nefret ediyor. Hangimiz bir şey izlerken olur olmadık yerlerden sık sık çıkan pencereleri sevebiliriz ki.  Pop-up kullanımı ziyaretçilerinizi, arama motorlarını mutsuz edebileceği bir gerçek ancak  yerinde, zamanında ve akıllıca kullanıldığında gerçekten başarılı sonuçlar verebiliyor.

Pop-up’ların dönüşüm oranları ve başarılı örnekler için sumo’nun hazırladığı, 1.7 milyar pop-up’tan gelen verilerin analizleri sonucu oluşturulan yazıyı okumanızı tavsiye ederim. Pop-ups Aren’t Dead

Kullanıcıların karşısına direkt olarak çıkan pop-up’lar hemen çıkma oranlarını genellikle olumsuz etkilese de pop-up kullanarak hemen çıkma oranlarını düşürmekte mümkün olabiliyor. Karşılaştığım bir study case’de (sanırım Wordstream’di – kaynağa tekrar denk geldiğimde ekliyor olacağım.) siteden ayrılmak üzere olan kullanıcılara gösterilen pop-up’ların hemen çıkma oranını %60 düşürdüğü, sitede geçirilen süreninde %50 arttığı gözlemlenmiş.

CTA butonu ve optimizasyonu

Başlığınızı okuyan ziyaretçilerin %90’ından fazlası CTA butonlarınızı da okuyor. (Unbounce)

CTA butonları hem dönüşüm oranlarınız hem de hemen çıkma oranları için çok önemli bir yere sahiptir. Özellikle ödemeli kanallarıdan trafik çekiyorsanız, kullanıcıları yönlendirdiğiniz sayfalarda olmayan veya zayıf CTA butonları kullanıcıları kaybetmenize sebep olabilir. CTA butonlarınızı optimize ederken her unsur çok önemlidir. Butonun rengi bile şaşırtıcı değişiklikler yaratabilir. En iyi performansı elde etmek için düzenli olarak A/B testi yapabilirsiniz.

Okunabilirliği artırın

Kullanıcıların sitenize geldikten sonra içeriğinizi rahatça tüketebilmesini sağlamalısınız. Unutmayın, alternatif çok site var. Sürekli açılan reklamlar, çok fazla küçük veya büyük yazı fontları, saçma bir arka plan rengi gibi etkenler içeriklerinizin okunabilirliğini zorlaştırabilir.

İçeriklerinizi daha kolay okunabilir hale getirmek için bir kaç öneri;

  • Başlık ve alt başlıkları kullanın.
  • İçeriklerinizi görsel veya videolarla zenginleştirin.
  • Çok fazla bold karakter kullanmamaya özen gösterin.
  • İçeriğiniz ile ilgili yarım sayfayı kaplayan anahtar kelimeler kullanmayın. Gerçi hala neden kullanıyorsanız?

Dışarıya yönlendiren linkler

Websitenizden dışarıya bir link veriyorsanız eğer onun yeni pencerede açılmasını sağlayabilirsiniz. Böylece kullanıcılarınızı sürekli ileri – geri temposundan kurtarmış olacaksınız. Aynı pencerede açılan external linkler kullanıcıları sitenizden kaçırmanıza da sebep olabilir. Bazen her yönlendirmeyi yeni sekmede açmak istemeyebilirsiniz. Örneğin, sosyal medya hesaplarınıza giden bağlantılar, kurumsal sitenizden e-ticaret sitenize olan yönlendirmeler gibi. Böyle durumlarda da linkler için event oluşturarak bu yönlendirmelerin hemen çıkma oranlarınızı artırmasını engelleyebilirsiniz.

Rahat navigasyon şart

Kullanıcılar aradıklarını bulamazlarsa, websitenizi terk edeceklerdir. Bu hep böyle olmuştur. Aynı zamanda menü yapınız cihazlara göre özelleştirilmelidir. Kapsamlı bir menü masaüstü siteniz için iyi sonuç verebilir ancak mobil kullanıcılar aradığını bulmak için o kadar sabırlı olmayacaktır. Mobil sitenizde kullanıcılara mümkün olduğunca basit ve kolay kullanılabilir bir menü sunmalısınız.

Mobile özel tasarım sunun

“Mobil First” sözünü duymayanı dövüyorlardır herhalde. Mobilden websitelerine gelen trafik neredeyse %50’yi geçmiş durumda. Ancak bir çok işletme halen inatla websitelerinin masaüstü sürünümü mobil kullanıcılara sunmaya devam ediyor. Açıkçası sadece websitesinin tasarımının mobile duyarlı olması da yetmiyor. Sonuçta masaüstü ve mobilde kullanım alışkanlıklarımız tamamen farklı. Mobil tasarımların daha basit, hızlı ve sonuç odaklı olması gerekiyor.

Sayfa yüklenme sürelerindeki bir saniyelik gecikme hemen çıkma oranlarını %8 artırabiliyor (Web Performance Today)

Yüklenme sürelerindeki 1 saniyelik gecikme dönüşüm oranlarını ortalama %7 azaltabiliyor. (Kinsta)

Trafik kaynaklarını analiz edin

Google Analytics hesabınızın kaynak / araç raporunu çalıştırarak hızlı bir şekilde trafik kaynaklarınızın hemen çıkma oranı oranları hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Özellikle bir ödeme karşılığında sitenize trafik çekiyorsanız, bu rapor sizin için çok değerli olabilir.

Örneğin yukarıdaki rapora bakarak;

  • 4. sırada bulunan CPC reklamların hemen çıkma oranı %84.20’dir. Site ortalamasının çok üzerinde. Bu reklamların kesinlikle optimize edilmeye ihtiyacı var!
  • 6 ve 7 sırada Facebook reklamlarına ait istatistikleri görüyoruz. Bir kampanya CPC diğeri ise CPM üzerine kurulmuş. CPC kampanyalarının performansının daha iyi olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. (koşulların aynı olduğunu varsayıyorum)

Açılış sayfalarını değerlendirin

Hemen çıkma oranlarını iyileştirmenin bir başka bilmem kaçıncı yolu ise ziyaretçileri karşıladığınız sayfaların performansını artırmaktır. Bunun için Google Analytics’te landing page raporunu çalıştırabilirsiniz. Ben bu raporda genelde karşılaştırma görünümünü kullanıyorum. (raporun sağ üstünden ayarlayabilirsiniz) Aşağıdaki ekran görüntüsünde 2, 3 ve 4 numaralı sayfaların hemen çıkma oranları ortalamanın çok üzerinde diyebiliriz. Bu sayfaların içeriğine, hızına, trafiğin kaynaklarına göz atmakta fayda olabilir. Bu raporu değerlendirirken farklı sayfalarınızın farklı oranlara sahip olabileceğini unutmayın. Örneğin bir e-ticaret sitesinin blogunda hemen çıkma oranları ürün sayfalarına göre değişiklik gösterebilir.

Tip: Farklı türde / amaçta olan sayfalarınız için içerik gruplaması yaparak bu sayfayı daha verimli kullanabilirsiniz. Genel pencereye bakıp, daha sonra detaya inebilirsiniz.

Sonuç olarak, hemen çıkma oranlarınızı artıracak / azaltacak bir sürü sebep var.  Bazı teknik etkenler de olsa odaklanılması gereken nokta website ziyaretçilerinizin yaşadığı deneyim diyebiliriz. Bu deneyimi artıracak bir çok çalışma hemen çıkma oranlarınıza olumlu yansıyabilir. Eğer sizin de eklemek istedikleriniz, yaptığınız testler varsa benimle paylaşırsanız sevinirim.

Yorum Yap

    • Derya Akdeniz
    • 3 Haziran 2017
    Cevapla

    Teşekkürler, detaylı bir yazı olmuş

  1. Cevapla

    Güzel yazı olmuş, faydalı. Tebrikler

  2. Cevapla

    Cok güzel yazi olmus, tesekkurler