Kalite Puanı Nedir? Nasıl Artırılır?

Ana sayfa » Google Reklam » Kalite Puanı Nedir? Nasıl Artırılır?

Kalite puanı, Google’ın reklamlarınızın kalitesini değerlendirmek için anahtar kelimelerinize verdiği 1’den 10’a kadar verdiği sayısal bir değerdir.  Google organik sonuçlarda kullanıcılara ilgili sonuçlar göstermek için yüzlerce faktörü değerlendiren bir algoritmaya sahiptir. Aynı mantıkta kullanıcılara ilgili reklam göstererek onlara daha iyi bir deneyim yaşatmak için reklamların sıralamasını, gösterilmesini etkileyen kalite puanı faktörünü oluşturmuştur.

Daha iyi reklamların herkes için yararlı olduğuna inandığımızdan, Google Ads sistemi, kaliteli reklamları tespit edip ödüllendirecek şekilde kurulmuştur. (Google)

Aynı anahtar kelimeyi hedefleyen birden çok reklamveren olabilir. Dolayısı ile Google bir şekilde bu reklamların hangi sırada çıkacağını belirlemelidir. Bunu da her anahtar kelimeye atadığı reklam sıralaması ile yapar. Aman yanlış anlaşılma olmasın. Kalite puanı değil, reklam sıralaması puanı ile reklam konumları belirlenir. Yani kalite puanınızın 10 olması reklamlarınızın üst konumlarda gösterileceği anlamına gelmez. Ancak şöyle de bir gerçek var, kalite puanınızın çok düşük olması reklamlarınızın gösterim almasını engelleyebilir.

Reklam sıralama puanını 2002 yılında yalnızca tıklama oranı ve tıklama başına verilen çarpımı ile belirleniyordu. Google, 2005 yılında bu formülü biraz daha geliştirdi ve kalite puanı faktörünü çıkardı. Böylece reklam sıralamaları kalite puanı x tıklama başına maliyet formülasyonu ile belirlenmeye başlandı. Anahtar kelimelerinizin kalite puanı aşağıdaki üç temel faktör çerçevesinde belirlenir.

  • Beklenen tıklama oranı
  • Reklam alaka düzeyi
  • Açılış sayfası deneyimi

Google reklam hesabınızda her bir faktörün nasıl performans gösterdiğini anahtar kelime raporunuza sütunlar ekleyerek / anahtar kelimenizin yanında bulunan durum sekmesinin üzerine gelerek çok hızlı bir şekilde görebilirsiniz. Bu değerler ortalamanın üstünde, ortalama ve ortalamanın altında olarak ifade edilir. Böylece hangi alanda düzenlemeler yapmanız gerektiğini tespit edebilirsiniz. Aynı zamanda bu faktörler sonucunda oluşan kalite puanlarınızı da aynı yöntemleri izleyerek inceleyebilirsiniz.

 

Yüksek kalite puanına sahip olmanın avantajları

Yüksek kalite puanına sahip anahtar kelimeler, düşük puanlı anahtar kelimelere göre daha düşük tıklama başına maliyetlerle ödüllendirilir.

Kalite puanızın çok düşük olması reklam gösterimlerinizi azaltabilir.  Böylece her arama sorgusunda reklam gösteremeyebilirsiniz.

Yüksek kalite puanı üst sıraları hedefleyen reklamverenler için önemli faktördür. Daha düşük maliyetlerle daha yüksek reklam konumu elde edebilirsiniz.

 

Kalite puanları nasıl kontrol edilir?

anahtar kelime raporu

Anahtar kelimelerinizin kalite puanlarını, anahtar kelime raporları bölümünde bulunan durum sekmesisinin üzerine gelerek kontrol edebilirsiniz. Ayrıca bu ekrandan anahtar kelimenizin o an için gösterim alıp almadığını ve kalite puanını etkileyen 3 temel faktörün performansını da görebilirsiniz.

Eğer kalite puanlarınıza ve kalite puanını etkileyen temel faktörlerin durumlarına daha detaylı bakmak isterseniz anahtar kelime raporunuza kalite puanı metriklerini ekleyebilirsiniz. (anahtar kelime raporu > sütunlar > kalite puanı)

kalite puanı stunları google ads

Aynı zamanda bu sütunlarda kalite puanlarınızın ve kalite puanını etkileyen faktörlerin geçmiş performansını da görebilirsiniz.

Örneğin yukarıdaki örnekte geçmişte kalite puanı 7 olan bir anahtar kelimenin şu anki değerinin 9 olduğunu görebilirsiniz. Kalite puanının 7’den 9’a çıkmasında da beklenen tıklama oranının ortalamadan ortalamanın üzerinde bir değere, reklam alaka düzeyinin ortalamanın altından, ortalamaya çıkmasının etkili olduğunu söyleyebiliriz.

Bu arada şunu da araya sıkıştırmak istiyorum. Kalite puanını etkileyen faktörlerin hepsi kalite puanlarını eşit oranda etkilememektedir.

Ayrıca Google Ads hesabınızın raporlar sekmesinden rapor oluşturarak kalite puanlarınıza ilişkin daha genel veriler elde edebilirsiniz. Yukarıdaki örnekte;

8 kalite puanına sahip anahtar kelimelerin toplam maliyetin %33’ünü
10 kalite puanına sahip anahtar kelimelerin toplam maliyetin %23’ünü
Düşük diye nitelendirebileceğimiz 3 kalite puanına sahip anahtar kelimelerin ise toplam maliyetin %1’ini oluşturduğunu görebilirsiniz.

Söylemeden edemeyeceğim ama yeni arayüzde en çok sevdiğim alanlardan birisi raporlar bölümü. Eskiye göre çok daha kullanışlı hale geldiğini görüyorum. Ama halen bir Google Ads hesabındaki anahtar kelimelerin ortalama kalite puanlarını alamıyoruz bu raporlardan.

Google’a gönderme: Oysa ki yukarıdaki raporda sütun bölümüne “anahtar kelime sayısı / etkin anahtar kelime sayısı” şeklinde bir metrik gelse her şey daha güzel olabilir.

Kalite puanlarını etkileyen 3 temel faktör

Beklenen Tıklama Oranı

Beklenen tıklama oranı, ilgili anahtar kelime için reklamlarınız gösterildiğinde, gösterilen reklamların tıklanma olasılığına göre hesaplanır. Bu değerlendirme reklamlarınızın konumu, uzantıları gibi görünürlüğü etkileyebilecek etkenlerden bağımsız olarak yapılır.

Beklenen tıklama oranı sadece bir tahmindir. Gerçek tıklama oranlarınızdan farklı değerler alır. Bunu yaparkende anahtar kelimelerinizin geçmişte nasıl performans gösterdiğini göz önünde bulundurur. Ayrıca bu tahmin anahtar kelimenizin eşleme türünden bağımsız, arama teriminin anahtar kelimeyle tam eşleşecek şekilde yapılır.

Reklam Alaka Düzeyi

Reklam alaka düzeyi, anahtar kelimenizin reklamlarınızla ne kadar uyumlu olduğunu ölçer. Temel mantık şudur. Google, kullanıcıların yaptıkları arama sorgularıyla ilgili reklamlar göstermek ister.

Unutmayın yüksek alaka düzeyi puanına sahip olmanın şartı anahtar kelimenin reklamlarda geçmesi değil, reklamlarınızın arama sonuçlarıyla ilgili olması ve kullanıcıların dikkatini çekecek ifadelere yer vermeniz.

Açılış Sayfası Deneyimi

Yukarıda bahsettiğimiz iki faktör reklamlarla ilgiliydi. Reklamlarınızın tıklama oranları harika, anahtar kelimenizle uyumu mükemmel olabilir ancak kullanıcılara reklamlara tıkladıktan sonra yönlendirdiğimiz sayfanın da kalite puanlarına etkisi vardır.

Açılış sayfası alaka düzeyi, kısaca ziyaretçilerinizin yönlendirdiğiniz sayfanın oları ne kadar mutlu ettiği ile ilgilidir. Yüksek açılış sayfası alaka düzeyine sahip sayfalar genellikle kullanıcı deneyimine uygun tasarlanmıştır. Ayrıca kullanıcıların arama sorguları ile ile alakalı bilgiler de içermektedir.

Kalite Pularını Etkileyebilecek Diğer Faktörler

Aşağıda belirteceğimiz faktörler her ne kadar dolaylı olarak yukarıda saydığımız temel faktörlerle ilgili olsa da biraz detaya inmenin faydalı olacağını düşünüyorum.

 

Reklam Metinleri

Reklam metinlerinde kullandığınız başlık, açıklama, görünen URL doğrudan tıklama oranlarınıza etki edeceği için kalite puanlarını üzerinde doğrudan etkisi olacaktır.

Google’da “nike air max erkek” araması yapan kullanıcının yukarıdaki reklam metnini gördüğünü düşünelim.

Reklam başlığı: Oluşturulmuş olan reklam başlığının aradığımız şeyle birebir ilgili olduğunu görüyoruz. Bu reklam başlığının “nike air max” başlığına göre çok daha yüksek tıklama oranına sahip olacağına bahse girerim. Aynı zamanda reklam başlığında CTA’da mevcut. harika! Kullanıcılara aradığının burada olduğunu harekete geçirici bir mesajla sunmuş olduk. Reklam başlığında bu oldukça önemlidir!

Görünen URL: Görünen URL’iniz reklamlarda gösterilen URL’in sonundaki alt dizin bölümüdür. Burası kullanıcıları hangi sayfaya gideceği hakkında bilgiler sunabilen bir alan olabilir. Reklamların görünen URL’i kullanıcıların arama sorgularıyla uyumlu olması tıklama oranlarınızı artırabilecek başka bir faktör olabilir. Yukarıdaki örnekte kullanılan /nike-air-max/erkek benim reklama tıkladıktan sonra nasıl bir sayfaya gideceğim hakkında açıkça bilgi vermektedir. Tabi burada yanıltıcı ifadelere yer vermekte bir o kadar yaşayacağım deneyimi olumsuz etkileyecektir.

Reklam metni: Reklam metinleriniz, reklam başlığınız kadar dikkat çekici olmasa da kullanıcıların dikkatini çekmeyi başarabileceğiniz alanlardır. Reklam metinlerinizde rakiplerinizin sağlayamadığı özellikleriniz, kullanıcıların ürün veya hizmetinizde dikkat ettiği noktaları vurgulamak tıklama oranlarınızı artırabilir. Unutmayın birden fazla reklam metni ile Google reklamlarını aktif edebilirsiniz. Böylece reklamlarınızın performansını gerçek veriler ile değerlendirme şansınız olacaktır. Ayrıca bknz: reklam metni optimizasyonu

 

Reklam Uzantıları

Reklam uzantılarını kullanarak kullanıcılara ürün / hizmetleriniz hakkında daha fazla bilgiler verebilirsiniz.

Reklamlarınızda uzantıları kullanmak, reklamlarınızın arama motorunda daha güçlü görünmesini sağlayabilir. Reklam uzantıları bu nedenlerden dolayı tıklama oranlarınızı artırmaya yönelik güçlü bir faktördür. Ancak bu tüm uzantıları kullanmanız gerektiği anlamına gelmez. Sadece işinize yarayan uzantıları kullanmanız yeterlidir.

 

Açılış Sayfası Alaka Düzeyi

Bu zamana kadar konuştuğumuz bir çok şey kullanıcıları ilgili reklamlarla nasıl karşılamamız yönüneydi. Sürecin bir sonraki aşaması ise reklamları tıklayan kullanıcıları yönlendirdiğimiz açılış sayfalarıdır.

Kullanıcılara iyi bir deneyim sunmanız için açılış sayfanızın anahtar kelime ve reklam metninizle uyumlu olmasına dikkat etmelisiniz.

Açılış sayfanızın alaka düzeyini artırmak için yapabileceğiniz en temel şeylerden üçü;

  • Anahtar kelimenizin url’inizle ilgili olduğundan emin olun
  • Sayfa başlığınızın anahtar kelimenizle ilgili olduğundan emin olun
  • Açılış sayfanızda anahtar kelimenizle ilgili içeriklere yer verin.

Kullanıcılara daha iyi bir deneyim sunabilmek için açılış sayfanızda bulunan içeriklerin özgün, kopya olmadığından emin olmalısınız. Ayrıca kullanıcılara güven verecek unsurlara yer veremiz de sağlayacağını deneyimi artırabilir. (Telefon, adres, hakkınızda bilgiler v.b)

Bunların yanında kullanıcıların sitenizi kullanmasını engelleyecek reklamlar, pop-up’lar açılış sayfa deneyimini olumsuz etkileyebilir.

 

Sayfa Açılış Hızı

Açılış sayfalarının yüklenme hızının ne kadar önemli olduğuna daha önceki yazımda değinmiştim. (site hızı optimizasyonu) Sayfa yükleme süresi, Google’ın en önemli sıralama faktörlerinden birisidir. Aynı zamanda açılış sayfası deneyimini etkileyen en önemli faktörlerden de birisidir.

Google, iyi bir kullanıcı deneyimi için bir sayfanın ortalama üç saniyenin altında açılması gerektiğini belirttiğini de altını çizelim. Açılış sayfanızın performansı hakkında bilgiler edinmek için Google’ın Pagespeed Insights aracını ziyaret edebilirsiniz.

 

Mobil Uyumluluk

Açıkçası bu maddeyi yazarken ben bile utanıyorum. Yıl olmuş 2018 her gün mobil uyumluluğu olmayan bir sürü site çıkıyor karşıma. Acilen bu sayfalarınızı optimize etmenizi öneririm.

Google, mobile özel bir tasarımınızın olması gerektiğini zorunlu kılmıyor ancak sayfalarınızın mobil cihazlarda iyi deneyim sağlaması gerektiğini de üzerine basarak vurgulamaktadır. Eğer websiteniz mobil uyumlu değil ve uyumlu hale getirmek istemiyorsanız en azından mobilde reklam gösterimini engelleyebilirsiniz.

 

Hesabınızın Geçmiş Performansı

Eğer yeni reklam vermeye başlayan bir reklamverenseniz anahtar kelimelerinizin kalite puanı belirlenirken seçmiş olduğunuz anahtar kelimelerin genel ortalaması dikkate alınır.

Hali hazırda aktif olan bir Google Ads hesabınız var olduğunu sayalım. Bu durumda Google, yeni ekleyeceğiniz anahtar kelimeleri sıfırdan değerlendirmek yerine hesabınızda bulunanan anahtar kelimelerin kalite puanını değerlendirerek size bir başlangıç noktası belirleyecektir.

Alakalı anahtar kelimeleriniz, reklamlarınız ve açılış sayfalarınız iyi durumdaysa, büyük olasılıkla bunlarla ilgili olumlu görüşümüzü sürdürürüz.. (Google)

 

Reklam Hesabınızın Yapısı

Google, reklam hesabınızın yapısının kalite puanlarınıza hiçbir etkisi olmadığını söylüyor. Ancak yukarıdaki maddeleri dikkate aldığımızda iyi bir kampanya yapısının iyi bir kalite puanı elde etme noktasında bize yardımcı olabileceğini görebiliriz.

Şöyle açıklayayım. Örneğin telefon satan bir websitenizin olduğunu varsayalım.

Şimdi tek reklam grubu altında, elinizde bulunana tüm marka ve modelleri sergilediğinizi düşünün. Samsung veya iPhone telefon arayan kullanıcıyı muhtemelen tüm markaların olduğu genel bir kategori sayfasına yönlendirmek zorunda kalacaksınız. Bu kullanıcı deneyimi açısından ne kadar doğru? Rakipleriniz kullanıcıları aradığı ürüne veya markaya yönlendiren reklam metinleriyle karşılarken, siz daha genel reklam metinleri oluşturmak zorunda kalacaksınız. Bu da tıklama oranlarınızı, dolaylı olarakta kalite puanlarınızı olumsuz etkileyebilir.

Bazı durumlarda böyle yapılar kullanmak zorunda kalabilirsiniz. Böyle durumlarda reklamlarınızın alaka düzeyini artırmak için yapabileceğiniz en iyi hamle reklam metinlerinizde “araya anahtar kelime ekleme” özelliğini kullanmak olabilir.

 

Coğrafi Performans

Kampanyalarınızın hedeflediği bölgelerin de kalite puanları üzerinde etkileri vardır.

Hedeflediğiniz bölgelerde farklı farklı reklamverenlerle karşılaşabilir, farklı reklamlarla arama motorlarında reklamlarınız sıralanabilir. Bu da doğrudan reklam performansınızı ve tıklama oranlarınızı etkileyebilecek bir faktördür. Bu yüzden kalite puanı optimizasyonu yaparken reklamlarınızın farklı bölgelerde gösterdiği performansı ölçmeniz faydalı olabilir.

 

Kalite Punlarını Artırmak İçin Teklifleri Yükseltmek

Google arama sonuçlarında ne kadar yukarıda görünürseniz tıklama oranlarınız o kadar yüksek olacaktır. Ancak kalite puanlarınızı artırmak için tekliflerinizi yükseltmeniz kalite puanlarınızı olumlu ya da olumsuz etkilemeyecektir. Google, kalite puanınızı hesaplarken bulunduğunuz reklamların konumuna göre hesaplama yapar. Yani ikinci sırada çıkan bir anahtar kelimenin beklenen TO’su farklı 4. Sırada çıkan bir anahtar kelimenin beklenen TO’su farklıdır.

Sayfada yüksek bir konuma sahip olmak iyi olsa da, bu durum reklamlarınızın beklenen TO’sunu yükseltmez. Beklenen TO, sayfadaki gerçek konumunuz için normalleştirilir. (Google)

Sonuç olarak tıklama başına maliyetlerinizi anahtar kelimelerinizin performansına göre rahatlıkla artırıp azaltabilirsiniz.

 

Eşleme Türünün Hiçbir Önemi Yok

Kalite puanları, yalnızca tam eşlemeli anahtar kelimelerden hesaplanır. Anahtar kelimelerinizin eşleme türü ne olursa olsun kalite puanları anahtar kelimelerinizin tam eşleştiği sorgularda değerlendirilir.

Yani hesabınızda sıralı eşleme “çocuk ayakkabıları”  anahtar kelimesi ekli olduğunu varsayarsak kalite puanınız yalnızca [çocuk ayakakbıları] sorgusu ile değerlendirilir.

Bu durum negatif anahtar kelimelerin aslında kalite puanlarınız üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olmadını da gösteriyor.

 

Son olarak kalite puanlarınızı artırmaya çalışmak temel amaçlarınız arasında olmamalıdır. Çünkü bundan daha değerli bir şey var.  Asıl reklam verme hedefleriniz yani elde ettiğiniz dönüşümlerdir. Kalite puanlarınız ne olursa olsun, olabilecek en düşük maliyetlerle sitenize trafik çekseniz bile dönüşüm elde edemiyorsanız bunun hiçbir önemi yoktur.

 

Online pazarlama kampanyalarınızın performansını artırmaya yönelik ipuçları almak ister misiniz?



Kalite puanı, Google’ın reklamlarınızın kalitesini değerlendirmek için anahtar kelimelerinize verdiği 1’den 10’a kadar verdiği sayısal bir değerdir.  Google organik sonuçlarda kullanıcılara ilgili sonuçlar göstermek için yüzlerce faktörü değerlendiren bir algoritmaya sahiptir. Aynı mantıkta kullanıcılara ilgili reklam göstererek onlara daha iyi bir deneyim yaşatmak için reklamların sıralamasını, gösterilmesini etkileyen kalite puanı faktörünü oluşturmuştur.

Daha iyi reklamların herkes için yararlı olduğuna inandığımızdan, Google Ads sistemi, kaliteli reklamları tespit edip ödüllendirecek şekilde kurulmuştur. (Google)

Aynı anahtar kelimeyi hedefleyen birden çok reklamveren olabilir. Dolayısı ile Google bir şekilde bu reklamların hangi sırada çıkacağını belirlemelidir. Bunu da her anahtar kelimeye atadığı reklam sıralaması ile yapar. Aman yanlış anlaşılma olmasın. Kalite puanı değil, reklam sıralaması puanı ile reklam konumları belirlenir. Yani kalite puanınızın 10 olması reklamlarınızın üst konumlarda gösterileceği anlamına gelmez. Ancak şöyle de bir gerçek var, kalite puanınızın çok düşük olması reklamlarınızın gösterim almasını engelleyebilir.

Reklam sıralama puanını 2002 yılında yalnızca tıklama oranı ve tıklama başına verilen çarpımı ile belirleniyordu. Google, 2005 yılında bu formülü biraz daha geliştirdi ve kalite puanı faktörünü çıkardı. Böylece reklam sıralamaları kalite puanı x tıklama başına maliyet formülasyonu ile belirlenmeye başlandı. Anahtar kelimelerinizin kalite puanı aşağıdaki üç temel faktör çerçevesinde belirlenir.

  • Beklenen tıklama oranı
  • Reklam alaka düzeyi
  • Açılış sayfası deneyimi

Google reklam hesabınızda her bir faktörün nasıl performans gösterdiğini anahtar kelime raporunuza sütunlar ekleyerek / anahtar kelimenizin yanında bulunan durum sekmesinin üzerine gelerek çok hızlı bir şekilde görebilirsiniz. Bu değerler ortalamanın üstünde, ortalama ve ortalamanın altında olarak ifade edilir. Böylece hangi alanda düzenlemeler yapmanız gerektiğini tespit edebilirsiniz. Aynı zamanda bu faktörler sonucunda oluşan kalite puanlarınızı da aynı yöntemleri izleyerek inceleyebilirsiniz.

 

Yüksek kalite puanına sahip olmanın avantajları

Yüksek kalite puanına sahip anahtar kelimeler, düşük puanlı anahtar kelimelere göre daha düşük tıklama başına maliyetlerle ödüllendirilir.

Kalite puanızın çok düşük olması reklam gösterimlerinizi azaltabilir.  Böylece her arama sorgusunda reklam gösteremeyebilirsiniz.

Yüksek kalite puanı üst sıraları hedefleyen reklamverenler için önemli faktördür. Daha düşük maliyetlerle daha yüksek reklam konumu elde edebilirsiniz.

 

Kalite puanları nasıl kontrol edilir?

anahtar kelime raporu

Anahtar kelimelerinizin kalite puanlarını, anahtar kelime raporları bölümünde bulunan durum sekmesisinin üzerine gelerek kontrol edebilirsiniz. Ayrıca bu ekrandan anahtar kelimenizin o an için gösterim alıp almadığını ve kalite puanını etkileyen 3 temel faktörün performansını da görebilirsiniz.

Eğer kalite puanlarınıza ve kalite puanını etkileyen temel faktörlerin durumlarına daha detaylı bakmak isterseniz anahtar kelime raporunuza kalite puanı metriklerini ekleyebilirsiniz. (anahtar kelime raporu > sütunlar > kalite puanı)

kalite puanı stunları google ads

Aynı zamanda bu sütunlarda kalite puanlarınızın ve kalite puanını etkileyen faktörlerin geçmiş performansını da görebilirsiniz.

Örneğin yukarıdaki örnekte geçmişte kalite puanı 7 olan bir anahtar kelimenin şu anki değerinin 9 olduğunu görebilirsiniz. Kalite puanının 7’den 9’a çıkmasında da beklenen tıklama oranının ortalamadan ortalamanın üzerinde bir değere, reklam alaka düzeyinin ortalamanın altından, ortalamaya çıkmasının etkili olduğunu söyleyebiliriz.

Bu arada şunu da araya sıkıştırmak istiyorum. Kalite puanını etkileyen faktörlerin hepsi kalite puanlarını eşit oranda etkilememektedir.

Ayrıca Google Ads hesabınızın raporlar sekmesinden rapor oluşturarak kalite puanlarınıza ilişkin daha genel veriler elde edebilirsiniz. Yukarıdaki örnekte;

8 kalite puanına sahip anahtar kelimelerin toplam maliyetin %33’ünü
10 kalite puanına sahip anahtar kelimelerin toplam maliyetin %23’ünü
Düşük diye nitelendirebileceğimiz 3 kalite puanına sahip anahtar kelimelerin ise toplam maliyetin %1’ini oluşturduğunu görebilirsiniz.

Söylemeden edemeyeceğim ama yeni arayüzde en çok sevdiğim alanlardan birisi raporlar bölümü. Eskiye göre çok daha kullanışlı hale geldiğini görüyorum. Ama halen bir Google Ads hesabındaki anahtar kelimelerin ortalama kalite puanlarını alamıyoruz bu raporlardan.

Google’a gönderme: Oysa ki yukarıdaki raporda sütun bölümüne “anahtar kelime sayısı / etkin anahtar kelime sayısı” şeklinde bir metrik gelse her şey daha güzel olabilir.

Kalite puanlarını etkileyen 3 temel faktör

Beklenen Tıklama Oranı

Beklenen tıklama oranı, ilgili anahtar kelime için reklamlarınız gösterildiğinde, gösterilen reklamların tıklanma olasılığına göre hesaplanır. Bu değerlendirme reklamlarınızın konumu, uzantıları gibi görünürlüğü etkileyebilecek etkenlerden bağımsız olarak yapılır.

Beklenen tıklama oranı sadece bir tahmindir. Gerçek tıklama oranlarınızdan farklı değerler alır. Bunu yaparkende anahtar kelimelerinizin geçmişte nasıl performans gösterdiğini göz önünde bulundurur. Ayrıca bu tahmin anahtar kelimenizin eşleme türünden bağımsız, arama teriminin anahtar kelimeyle tam eşleşecek şekilde yapılır.

Reklam Alaka Düzeyi

Reklam alaka düzeyi, anahtar kelimenizin reklamlarınızla ne kadar uyumlu olduğunu ölçer. Temel mantık şudur. Google, kullanıcıların yaptıkları arama sorgularıyla ilgili reklamlar göstermek ister.

Unutmayın yüksek alaka düzeyi puanına sahip olmanın şartı anahtar kelimenin reklamlarda geçmesi değil, reklamlarınızın arama sonuçlarıyla ilgili olması ve kullanıcıların dikkatini çekecek ifadelere yer vermeniz.

Açılış Sayfası Deneyimi

Yukarıda bahsettiğimiz iki faktör reklamlarla ilgiliydi. Reklamlarınızın tıklama oranları harika, anahtar kelimenizle uyumu mükemmel olabilir ancak kullanıcılara reklamlara tıkladıktan sonra yönlendirdiğimiz sayfanın da kalite puanlarına etkisi vardır.

Açılış sayfası alaka düzeyi, kısaca ziyaretçilerinizin yönlendirdiğiniz sayfanın oları ne kadar mutlu ettiği ile ilgilidir. Yüksek açılış sayfası alaka düzeyine sahip sayfalar genellikle kullanıcı deneyimine uygun tasarlanmıştır. Ayrıca kullanıcıların arama sorguları ile ile alakalı bilgiler de içermektedir.

Kalite Pularını Etkileyebilecek Diğer Faktörler

Aşağıda belirteceğimiz faktörler her ne kadar dolaylı olarak yukarıda saydığımız temel faktörlerle ilgili olsa da biraz detaya inmenin faydalı olacağını düşünüyorum.

 

Reklam Metinleri

Reklam metinlerinde kullandığınız başlık, açıklama, görünen URL doğrudan tıklama oranlarınıza etki edeceği için kalite puanlarını üzerinde doğrudan etkisi olacaktır.

Google’da “nike air max erkek” araması yapan kullanıcının yukarıdaki reklam metnini gördüğünü düşünelim.

Reklam başlığı: Oluşturulmuş olan reklam başlığının aradığımız şeyle birebir ilgili olduğunu görüyoruz. Bu reklam başlığının “nike air max” başlığına göre çok daha yüksek tıklama oranına sahip olacağına bahse girerim. Aynı zamanda reklam başlığında CTA’da mevcut. harika! Kullanıcılara aradığının burada olduğunu harekete geçirici bir mesajla sunmuş olduk. Reklam başlığında bu oldukça önemlidir!

Görünen URL: Görünen URL’iniz reklamlarda gösterilen URL’in sonundaki alt dizin bölümüdür. Burası kullanıcıları hangi sayfaya gideceği hakkında bilgiler sunabilen bir alan olabilir. Reklamların görünen URL’i kullanıcıların arama sorgularıyla uyumlu olması tıklama oranlarınızı artırabilecek başka bir faktör olabilir. Yukarıdaki örnekte kullanılan /nike-air-max/erkek benim reklama tıkladıktan sonra nasıl bir sayfaya gideceğim hakkında açıkça bilgi vermektedir. Tabi burada yanıltıcı ifadelere yer vermekte bir o kadar yaşayacağım deneyimi olumsuz etkileyecektir.

Reklam metni: Reklam metinleriniz, reklam başlığınız kadar dikkat çekici olmasa da kullanıcıların dikkatini çekmeyi başarabileceğiniz alanlardır. Reklam metinlerinizde rakiplerinizin sağlayamadığı özellikleriniz, kullanıcıların ürün veya hizmetinizde dikkat ettiği noktaları vurgulamak tıklama oranlarınızı artırabilir. Unutmayın birden fazla reklam metni ile Google reklamlarını aktif edebilirsiniz. Böylece reklamlarınızın performansını gerçek veriler ile değerlendirme şansınız olacaktır. Ayrıca bknz: reklam metni optimizasyonu

 

Reklam Uzantıları

Reklam uzantılarını kullanarak kullanıcılara ürün / hizmetleriniz hakkında daha fazla bilgiler verebilirsiniz.

Reklamlarınızda uzantıları kullanmak, reklamlarınızın arama motorunda daha güçlü görünmesini sağlayabilir. Reklam uzantıları bu nedenlerden dolayı tıklama oranlarınızı artırmaya yönelik güçlü bir faktördür. Ancak bu tüm uzantıları kullanmanız gerektiği anlamına gelmez. Sadece işinize yarayan uzantıları kullanmanız yeterlidir.

 

Açılış Sayfası Alaka Düzeyi

Bu zamana kadar konuştuğumuz bir çok şey kullanıcıları ilgili reklamlarla nasıl karşılamamız yönüneydi. Sürecin bir sonraki aşaması ise reklamları tıklayan kullanıcıları yönlendirdiğimiz açılış sayfalarıdır.

Kullanıcılara iyi bir deneyim sunmanız için açılış sayfanızın anahtar kelime ve reklam metninizle uyumlu olmasına dikkat etmelisiniz.

Açılış sayfanızın alaka düzeyini artırmak için yapabileceğiniz en temel şeylerden üçü;

  • Anahtar kelimenizin url’inizle ilgili olduğundan emin olun
  • Sayfa başlığınızın anahtar kelimenizle ilgili olduğundan emin olun
  • Açılış sayfanızda anahtar kelimenizle ilgili içeriklere yer verin.

Kullanıcılara daha iyi bir deneyim sunabilmek için açılış sayfanızda bulunan içeriklerin özgün, kopya olmadığından emin olmalısınız. Ayrıca kullanıcılara güven verecek unsurlara yer veremiz de sağlayacağını deneyimi artırabilir. (Telefon, adres, hakkınızda bilgiler v.b)

Bunların yanında kullanıcıların sitenizi kullanmasını engelleyecek reklamlar, pop-up’lar açılış sayfa deneyimini olumsuz etkileyebilir.

 

Sayfa Açılış Hızı

Açılış sayfalarının yüklenme hızının ne kadar önemli olduğuna daha önceki yazımda değinmiştim. (site hızı optimizasyonu) Sayfa yükleme süresi, Google’ın en önemli sıralama faktörlerinden birisidir. Aynı zamanda açılış sayfası deneyimini etkileyen en önemli faktörlerden de birisidir.

Google, iyi bir kullanıcı deneyimi için bir sayfanın ortalama üç saniyenin altında açılması gerektiğini belirttiğini de altını çizelim. Açılış sayfanızın performansı hakkında bilgiler edinmek için Google’ın Pagespeed Insights aracını ziyaret edebilirsiniz.

 

Mobil Uyumluluk

Açıkçası bu maddeyi yazarken ben bile utanıyorum. Yıl olmuş 2018 her gün mobil uyumluluğu olmayan bir sürü site çıkıyor karşıma. Acilen bu sayfalarınızı optimize etmenizi öneririm.

Google, mobile özel bir tasarımınızın olması gerektiğini zorunlu kılmıyor ancak sayfalarınızın mobil cihazlarda iyi deneyim sağlaması gerektiğini de üzerine basarak vurgulamaktadır. Eğer websiteniz mobil uyumlu değil ve uyumlu hale getirmek istemiyorsanız en azından mobilde reklam gösterimini engelleyebilirsiniz.

 

Hesabınızın Geçmiş Performansı

Eğer yeni reklam vermeye başlayan bir reklamverenseniz anahtar kelimelerinizin kalite puanı belirlenirken seçmiş olduğunuz anahtar kelimelerin genel ortalaması dikkate alınır.

Hali hazırda aktif olan bir Google Ads hesabınız var olduğunu sayalım. Bu durumda Google, yeni ekleyeceğiniz anahtar kelimeleri sıfırdan değerlendirmek yerine hesabınızda bulunanan anahtar kelimelerin kalite puanını değerlendirerek size bir başlangıç noktası belirleyecektir.

Alakalı anahtar kelimeleriniz, reklamlarınız ve açılış sayfalarınız iyi durumdaysa, büyük olasılıkla bunlarla ilgili olumlu görüşümüzü sürdürürüz.. (Google)

 

Reklam Hesabınızın Yapısı

Google, reklam hesabınızın yapısının kalite puanlarınıza hiçbir etkisi olmadığını söylüyor. Ancak yukarıdaki maddeleri dikkate aldığımızda iyi bir kampanya yapısının iyi bir kalite puanı elde etme noktasında bize yardımcı olabileceğini görebiliriz.

Şöyle açıklayayım. Örneğin telefon satan bir websitenizin olduğunu varsayalım.

Şimdi tek reklam grubu altında, elinizde bulunana tüm marka ve modelleri sergilediğinizi düşünün. Samsung veya iPhone telefon arayan kullanıcıyı muhtemelen tüm markaların olduğu genel bir kategori sayfasına yönlendirmek zorunda kalacaksınız. Bu kullanıcı deneyimi açısından ne kadar doğru? Rakipleriniz kullanıcıları aradığı ürüne veya markaya yönlendiren reklam metinleriyle karşılarken, siz daha genel reklam metinleri oluşturmak zorunda kalacaksınız. Bu da tıklama oranlarınızı, dolaylı olarakta kalite puanlarınızı olumsuz etkileyebilir.

Bazı durumlarda böyle yapılar kullanmak zorunda kalabilirsiniz. Böyle durumlarda reklamlarınızın alaka düzeyini artırmak için yapabileceğiniz en iyi hamle reklam metinlerinizde “araya anahtar kelime ekleme” özelliğini kullanmak olabilir.

 

Coğrafi Performans

Kampanyalarınızın hedeflediği bölgelerin de kalite puanları üzerinde etkileri vardır.

Hedeflediğiniz bölgelerde farklı farklı reklamverenlerle karşılaşabilir, farklı reklamlarla arama motorlarında reklamlarınız sıralanabilir. Bu da doğrudan reklam performansınızı ve tıklama oranlarınızı etkileyebilecek bir faktördür. Bu yüzden kalite puanı optimizasyonu yaparken reklamlarınızın farklı bölgelerde gösterdiği performansı ölçmeniz faydalı olabilir.

 

Kalite Punlarını Artırmak İçin Teklifleri Yükseltmek

Google arama sonuçlarında ne kadar yukarıda görünürseniz tıklama oranlarınız o kadar yüksek olacaktır. Ancak kalite puanlarınızı artırmak için tekliflerinizi yükseltmeniz kalite puanlarınızı olumlu ya da olumsuz etkilemeyecektir. Google, kalite puanınızı hesaplarken bulunduğunuz reklamların konumuna göre hesaplama yapar. Yani ikinci sırada çıkan bir anahtar kelimenin beklenen TO’su farklı 4. Sırada çıkan bir anahtar kelimenin beklenen TO’su farklıdır.

Sayfada yüksek bir konuma sahip olmak iyi olsa da, bu durum reklamlarınızın beklenen TO’sunu yükseltmez. Beklenen TO, sayfadaki gerçek konumunuz için normalleştirilir. (Google)

Sonuç olarak tıklama başına maliyetlerinizi anahtar kelimelerinizin performansına göre rahatlıkla artırıp azaltabilirsiniz.

 

Eşleme Türünün Hiçbir Önemi Yok

Kalite puanları, yalnızca tam eşlemeli anahtar kelimelerden hesaplanır. Anahtar kelimelerinizin eşleme türü ne olursa olsun kalite puanları anahtar kelimelerinizin tam eşleştiği sorgularda değerlendirilir.

Yani hesabınızda sıralı eşleme “çocuk ayakkabıları”  anahtar kelimesi ekli olduğunu varsayarsak kalite puanınız yalnızca [çocuk ayakakbıları] sorgusu ile değerlendirilir.

Bu durum negatif anahtar kelimelerin aslında kalite puanlarınız üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olmadını da gösteriyor.

 

Son olarak kalite puanlarınızı artırmaya çalışmak temel amaçlarınız arasında olmamalıdır. Çünkü bundan daha değerli bir şey var.  Asıl reklam verme hedefleriniz yani elde ettiğiniz dönüşümlerdir. Kalite puanlarınız ne olursa olsun, olabilecek en düşük maliyetlerle sitenize trafik çekseniz bile dönüşüm elde edemiyorsanız bunun hiçbir önemi yoktur.