Google Analytics’te Subdomain ve Cross-Domain İzleme

2018’in son çeyreğinde açıklanan verilere göre dünyada kayıtlı domain sayısı 342 milyon olarak görüntülenmektedir. Günümüzde bir çok işletmenin birden fazla mikro sitesi olabiliyor. Bunların bazıları farklı alan adları altında sergilenirken bazıları da alt alan atları (subdomain) altında internette yer almaktadır.

Aynı Google Analytics hesabı üzerinden birden çok domain veya subdomain izliyorsanız sağlıklı data toplamak için yapmanız gereken bir takım şeyler var. Aksi taktirde Google Analytics hesabınızda gördüğünüz verilerde tutarsıxzlıklar olabilir.

Bu durumu basit bir örnekle açıklayalım. Örneğin, metehanyilmazcomtr’nin bir blog.metehanyilmazcomtr alt alan adı altında bir subdomaine sahip olduğunu düşünün. Eğer Google Analytics izleme kodunuz ana domaininiz ve subdomaininiz altında aktif olarak çalışıyorsa, Google Analytics hesabınız sayfa raporlarınızı aşağıdaki gibi göstermeye devam eder.

sayfa
sub domain ve ana url’e gelen kullanıcılar bir görünür

Kullanıcılar metehanyilmaz.com.tr’ye veya blog.metehanyilmaz.com.tr’ye hangisine girerse girsin GA raporlarında ana sayfanıza ( / ) veri yansır. Bu verilerin ne kadarının ana domain ne kadarının subdomain’in verilerini yansıttığını göremezsiniz.

Subdomain ile Crossdomain arasında biraz fark var. Bir alan adından alt alan adına geçtiğiniz zaman Google Analytics Client ID’niz değişmez, ancak aynı Google Analytics kodunun bulunduğu farklı bir alan adına geçtiğiniz zaman sistem size yeni bir Client ID tanımlayacaktır. Bu da Google Analytics hesabınızın verileri yanlış toplamasına sebep olacaktır.

Bu yazıda hem subdomain hem de cross-domain, yani farklı alan adlarını tek Google Analytics hesabında nasıl izleyebileceğinizi anlatacağım.

Yazının devamında aşağıdaki maddelere tek tek değineceğiz.

  1. Google Analytics Subdomain Tracking
  2. GTM ile Cross-domain Tracking

Google Analytics Subdomain Tracking

Subdomainler bazen farklı CMS platformu kullanmak, bazen web sitesini farklı dillere ayırmak bazen de ödeme aşamaları için bir çok internet sitesinin sıkça kullandığı alt alan adlarıdır. Kısacası subdomain kullanmak için bir çok neden var. Her ne kadar Google Analytics en çok tercih edilen web analiz platformu olsa da subdomain’leri izleme noktasında bazı manuel işlemler yapmanız gerekecektir. Bu başlık altında sadece Google Analytics hesabınızda birkaç oynama yaparak alt alan adlarını nasıl izleyebileceğinizi adım adım anlatacağım.

1. Yeni görünüm oluşturma

Bu bölümü dilerseniz atlayabilirsiniz ancak olası bir yanlış işlemden dolayı veri kaybına uğramamak için her zaman Google Analytics’te filtresiz, oynanmamış bir görünüm tutmanızda fayda var.

google analytics yeni görünüm oluşturma

Yeni görünüm oluşturmak için Google Analytics hesabınızın yönetici sekmesine gidin ve en sağda bulunan görünümler bölümünden yeni bir tane oluşturun.

yeni görünüm oluşturma

2. Oluşturduğunuz görünümü filtreleme

Oluşturduğunuz görünümün fitreler bölümüne gidin ve yeni bir filtre oluşturun. Bu filtreyi oluşturarak web sitenizin tam alan adını artık Google Analytics raporlarında görebileceksiniz.

google analytics görünüme filtre ekleme

Filtre türünü custom, alt türü ise advanced olarak seçin. Sonra karşınıza gelen ekrandaki alanları aşağıdaki gibi doldurun ve filtrenizi kaydedin.

google analytics filtre ekleme

Field A -> Extract A (A Alanı -> A Çıktısı)
Field Type: Hostname (Ana makine adı)
Field: (.*)

Field B -> Extract B (B Alanı -> B Çıktısı)
Field Type: Request URI (İstek URI’si)
Field: (.*)

Outpout to -> Constructor  (Çıktı hedefi -> Oluşturucu)
Field Type: Request URI (İstek URI’si)
Field: $A1$B1 

3. Yönlendirme hariç tutma

google analytics yönlendirme hariç tutma

Son adım olarak hesabınızın Mülk ayarları bölümünden izleme bilgilerini bölümüne gidin ve Yönlendirme Hariç Tutma Listesini açın.

Karşınıza gelen ekranda hariç tutulacak yönlendirme ekle butonuna basarak alt alan adınızın adresini buraya yazın ve kaydedin. Bu kadar!

alt alan adı verileri

Özetle, önceden tüm alt dizinlerinizi aynı sayfa altında gösteren Google Analytics raporlarında artık tüm alt alan adlarınızı ayrı ayrı görebileceksiniz.

Bonus: Alt alan adlarınız için ayrı görünüm oluşturma

Yukarıda gördüğünüz gibi her alt alan adınızı ayrı ayrı görünümlerde izlemek isteyebilirsiniz. Bunun için öncelikle her alt alan adınız için ayrı ayrı görünümler oluşturmalısınız. Üstte anlattığım tüm işlemleri her görünüm için yaptıktan sonra izlemek istediğiniz alt alan adı için ayrı bir filtre daha eklemeniz gerekiyor.

görünüme filtre ekleme google analytics

Bunun için tekrar Google Analytics hesabınızın filtreler bölümüne gidin ve yeni bir filtre oluşturun.

Filtre Türü: Özel
Ekle – Filtre Alanı: Ana Makine Adı
Filtre Modeli: blog\.abc\.com

Hepsi bu kadar artık bu görünüm yalnızca filtrelediğiniz alt alan adına gelen verileri toplayacaktır.

Google Analytics Cross-domain Tracking

Eğer birden fazla alan adını tek bir Google Analytics hesabını üzerinde takip ediyorsanız CrossDomain izlemeyi mutlaka etkinleştirmeniz gerekir. Google Analytics’te Crossdomain takibi yapmak subdomain’e göre bir kaç adım daha uzun süren bir işlemdir. Google Analytics izleme kodunuzda aşağıda görüldüğü gibi bazı değişiklikler yapmanız gerekir. 

ga('create', 'UA-XXXXXXX-Y', 'example-1.com');

Make the following changes to the snippet (the changes you need to make are in bold text):

  ga('create', 'UA-XXXXXXX-Y', 'auto', {'allowLinker': true});
  ga('require', 'linker');
  ga('linker:autoLink', ['example-2.com']);

Aynı zamanda bu işlemleri Google Tag Manager üzerinden de gerçekleştirebilirsiniz. Bu bölümde ben GTM üzerinden ilerleyeceğim.

1. Çerez Alanı Yapılandırma

cerez alanı ayarı google analytics

Eğer GTM’de Google Analytics Ayarları değişkenini kullanıyorsanız bu ayar otomatik olarak auto olarak gelecektir. Bu durumda bu maddeyi direkt es geçebilirsiniz. Ancak bu özelliği kullanmıyorsanız şu adımları izlemelisiniz.

gtm cookiedomain
  1. Bu etikette geçersiz kılma ayarlarını etkinleştir.
  2. Google Analytics etiketinin diğer ayarlar bölümünde bulunana Ayarlanacak Alanlar alanını aşağıdaki gibi özelleştirin.

    Field name: cookieDomain
    Değer: auto

2. allowLinker Field’i oluşturun

gtm allowLinker

cookieDomain alanı altına allowLiner fieldi ekleyerek true değerini verin. Böylece Google Analytics çerez bilgilerini url’deki ga_ parametresinden alacaktır.

3. Cross-domain’leri tanımlayın

gtm cross domain

Google Analytics etiketinizin ayarlar bölümünde yapmanız gereken başka bir işlem ise izlemek istediğiniz domainleri tanımlamaktır. Bunun için diğer maddelerde olduğu gibi GA etiketinizin diğer ayarlar bölümüne gidin. Karşınıza çıkan sekmelerden Web alanları arası izleme (cross domain tracking)‘nin altında bulunan alanları otomatik olarak bağla alanına domainlerinizi virgülle ayrılacak şekilde ekleyin. Böylece bir domainden diğerine giden kullanıcılar için _ga parametresi eklemiş olursunuz. 

Daha sonra Google Analytics hesabınızda (subdomain izlemede anlattığım gibi) görünüm oluşturup, filtreleyip domainlerinizi ayrı ayrı da takip edebilirsiniz.

Not: Eklediğiniz domainleri Google Analytics hesabınızın yönlendirme hariç tutma listenize eklemeyi unutmayın.

Teklif Al

Subscribe
Bildir
guest

8 Yorum
Eskiler
En Yeniler Beğenilenler
Inline Feedbacks
View all comments
cem çelik

merhaba, değerli bilgiler için çok teşekkürler.
Küçük bir sorum olacak, yardımcı olursanız sevinirim.
Ana site haricinde subdomain görünümlerimi analytics’ten oluşturdum. şu an tıklamaları ve görüntülemeleri doğru sayıyor fakat, hedef oluşturmama rağmen gelen form sayılarını göremiyorum. Asıl amacım subdomain’lere gelen formları da takip edebilmek/görebilmek. Bu konuda ne yapabilirim?

Sevgiler.

metehan yılmaz

Merhaba,

Tek bir GA hesabı üzerinden mi takip ediyorsunuz subdomainleri yoksa ayrı ayrı view’ler mi oluşturdunuz?
Hedef tamamlama yolunca sistem subdomainden çıkıp ana domaine mi yönlendirme yapıyor?

cem çelik

Merhaba. Ayrı ayrı view’ler oluşturdum. amacım ana sayfa ile sub domainler üzerinden gelen trafiği ve form sayılarını ayrıştırmak.
evet form doldurduğunda teşekkürler sayfası ana domaine yönleniyor.

şöyle örnekleyeyim.
form toplamak için açtığımız LP subdomain linki bu
https://karayipler.abc.com.tr/abc-abc-abc-abc/

form doldurduktan sonra karşılama ekranı (teşekkürler ekranı) ise şu
https://abc.com.tr/tr/tesekkurler?source=abc-abc-abc-abc

metehan yılmaz

Tüm subdomain verilerini tek bir view’de birleştirip, raporlarda subdomainleri görecek şekilde özelleştirme yapabilirsiniz. Böylece subdomainlerin performansını çok daha kolay izleyebilirsiniz.

Ya da form doldurma işlemlerini event tracking ile takip edip, bunun üzerinden hedefler oluşturabilirsiniz.

cem çelik

hm tamamdır.
yanlış anlamadım değil mi ana GA yüklü olan analytics görünümünden filtreler kısmından wiev’leri de ekleyeceğim. böylelikle ana sayfadan hepsini görebileceğim?

metehan yılmaz

Evet ama bu işlemleri yeni bir view üzerinden yapmanızı öneririm. Filtresiz görünümünüz mutlaka her zaman elinizin altında bulunsun. Olayı bir yanlış filtrelemeden kaynaklı sorun yaşamayın ileride.

Seyhan Clauzing

Metehan Bey Merhaba,

Domain wordpress’te; sub-domain ise farklı bir CMS kullanılarak hazırlandı. GTM üzerinden Google Analytics kodunu yüklemiştim. Dolayısıyla sadece domain’in içerisinde kod var.
Yukarda gösterilen adımların hepsini yaptım fakat hala sub-domain’e geçince takibi bırakıyor.
Sizce takip kodunu ayrı olarak sub-domain’e yüklemeli miyim? Teşekkürler,

metehan yılmaz

Evet, subdomainde de ilgili kodun tetiklenmesi gerekiyor.