Google Analytics Hesabınız Veri Toplamaya Hazır mı?

Dijital Analiz: Müşterilerinizin ve potansiyel müşterilerinizin yaşadıkları ve istediğiniz sonuçlara dönüşen çevrimiçi deneyimi sürekli olarak geliştirmek amacıyla işletmenize ve rekabete ilişkin nitelik ve nicelik verilerin analizidir.

Web analitiği, dijitalde faaliyet gösteren tüm işletmeler için kritik bir öneme sahiptir. Bu sayede gerek müşterilerinizin davranışını, gerekse website performansını ölçebilir ve değerlendirebilirsiniz. Bu ölçümlemeler için kullanabileceğiniz birçok web analitik araçları bulunmaktadır. (Google Analytics, Yandex Metrica, Mixpanel v.b) Ancak verilerinizi yorumlamadan önce doğru ve ölçümlenebilir verileri topladığınızdan emin olmalısınız. Ardından nihai hedeflerinizi, bunları etkileyecek etkileşimleri ve bunları nasıl ölçümlendirebileceğinizi belirlemelisiniz. Bu yazımda web analitik araçlarından birisi olan Google Analytics hesabının kapsamlı kurulumu ve kontrol etmeniz gereken bölümlerinden bahsedeceğim. Bu yazının ajanslar, dijital pazarlama uzmanları hatta website sahipleri için faydalı olabileceğini düşünüyorum.

Temel Seviye

İzleme Kodu Entegrasyonu

  • İzleme kodunuzun (Google Analytics & GTM) tüm sayfalara eklendiğinden emin olun.
  • Eğer Google Tag Manager üzerinden GA kurulumu yapıyorsanız, GA kodunuzun tüm sayfalarınızda tetiklenecek şekilde bir trigger oluşturduğunuzdan emin olun.
  • İzleme kodlarının sayfa kaynağınızın doğru bölümlerine eklendiğinden emin olun.

Filtresiz Data

Google Analytics hesabınıza daha temiz rapor çekebilmek, bazı trafikleri filtreleyip daha niş raporlar elde edebilmek (sadece mobil, web, marka adını içeren ziyaretçiler v.b) için birden fazla görünüm oluşturabilirsiniz. Ancak işlenmemiş datayı kesinlikle ayrı bir görünümde elinizde tutmalısınız. Çünkü daha sonra oluşturduğunuz filtreyi kaldırsanız bile geçmiş döneme ait verileri geri getiremezsiniz.

Para Birimi

Google Analytics hesapları standart olarak USD para birimi ile açılır. Doğru bir şekilde raporları görebilmek için kendi para birimizi ayarladığınızdan emin olmalısınız.

Navigasyon: Yönetici > Görünüm > Ayarlar

Varsayılan Sayfa

Kullanıcının adres çubuğuna websitenizi yazınca yüklenen sayfadır. Örneğin adres çubuğuna www.karpuz.com yazıldığında www.karpuz.com/index.html gibi bir sayfaya yönlendiriliyorsanız, varsayılan sayfanızı www.karpuz.com/index.html yapmalısınız. Aksi halde Google Analytics raporlarda www.karpuz.com ve www.karpuz.com/index.html ayrı sayfalar olarak yansıtacaktır.

Navigasyon: Yönetici > Görünüm > Ayarlar

Saat Dilimi

Google Analytics hesabınızı ilk açtığınız zaman doğru saat dilimini seçmek oldukça önemlidir. Zaman birimi içeren raporlarınız buna göre düzenlenir. Sonradan saat dilimini değiştirmeniz mümkündür ancak bu durum geçmiş verilerinize yansımaz. Bu nedenle raporlarda karışıklık yaşayabilirsiniz.

Navigasyon: Yönetici > Görünüm > Ayarlar

 Bot Filtreleme

Bu seçenek Google Analytics hesabınızda standart olarak kapalı gelir. Bunu etkinleştirirseniz Google’ın tespit ettiği spam, bot trafiğinin otomatik olarak verilerinize yansımanızı engelleyebilirsiniz. Bu sayede daha gerçekçi veriler elde edebilirsiniz.

Navigasyon: Yönetici > Görünüm > Ayarlar

Site Aramalarını İzleme

Site aramayı kurarak, ziyaretçilerinizin ne kadar arama yaptığını, neleri aradığını öğrenebilirsiniz. Bu hem size site içerikleriniz konusunda destek sağlar hem de anahtar kelime fikirleri verebilir. Site aramalarını Analytics hesabınıza aktarmak için sorgu parametresini Google Analytics hesabınıza bildirmelisiniz. Örneğin, kullanıcı sitenizde bir arama gerçekleştirdiğinde ?s=anahtar-kelime gibi bir sayfaya gidiyorsa sorgu parametresi bölümüne “s” yazmanız yeterlidir.

Navigasyon: Yönetici > Görünüm > Ayarlar

AdWords Bağlantısı

AdWords hesabınızı Google Analytics hesabınızla bağlayarak AdWords kampanyalarınızın hareketlerini Google Analytics hesabınıza yansıtabilirsiniz. Bu sayede AdWords reklamlarından websitenize çektiğiniz kullanıcıların, sitenizde nasıl davranış sergilediğini daha detaylı bir şekilde görebilirsiniz. Ayrıca AdWords ve Analytics hesaplarınızı bağlayarak, Google Analytics dönüşümlerini AdWords hesabınıza aktarabilir, Google Analytics’te daha detaylı yeniden pazarlama hedef kitleler oluşturabilirisiniz.

Navigasyon: Yönetici > Mülk > AdWords Bağlantısı

Search Console Bağlantısı

Search Console bağlantısını sağlayarak sitenizin organik arama sonuçlarında gösterdiği performansı Google Analytics hesabınıza yansıtabilirsiniz. Bu bağlantı, edinme, davranış, dönüşüm metriklerini organik sonuçlarınız kapsamında da değerlendirmenize olanak tanıyacaktır.

Navigasyon: Yönetici > Mülk > Tüm İşlemler > Search Console

IP Hariç Tutma

Görünüm ayarlarınıza filtre ekleyerek şirket içinden / ajansınızdan gelen trafiğin Google Analytics hesabınıza yansımasını engelleyebilirsiniz. Bu sayede Google Analytics hesabınızda daha gerçekçi veriler toplayabilirsiniz.

Navigasyon: Yönetici > Görünüm > Filtreler

Zararlı Yönlendirmeleri Engelleme

Özellikle e-ticaret sitelerinin büyük problemlerinden birisi bankalardan gelen yönlendirmelerdir. Satışların trafik kaynakları, Analytics hesabınıza pos yönlendirmeleri olarak yansıyabilir. Bu durum, trafik kanallarınızı analiz etmeyi zorlaştıracaktır. Bu yüzden bu pos sayfalarından gelen trafiği yok saymak verilerinizi daha iyi okumanızı sağlar.

Navigasyon: Yönetici > Mülk > İzleme Bilgileri > Yönlendirme Hariç Tutma Listesi

Demografik Verileri İzleme

Demografik ve ilgi alanı verileri, kullanıcılarınızı daha iyi anlayabilmek için yaş, cinsiyet, ilgi alanı verilerini kullanmanıza olanak tanır. Böylece site ziyaretçilerinizin ilgi alanları hakkında fikir sahibi olabilir, pazarlama çalışmalarında bu verilerden faydalanabilirsiniz.

Navigasyon: Yönetici > Mülk > Mülk Ayarları

Kitle Tanımlamaları

Google Analytics’te kitle oluşturarak AdWords remarketing kampanyalarınızı daha güçlü kılabilirsiniz. Kitle tanımlamalarını belirlemiş olduğunuz kurallara göre oluşturabilir, mevcut segmentlerinizi AdWords hesabınıza aktarabilirsiniz. Ayrıca süreç Google AdWords’te bir kod yardımıyla oluşturulan kitlelere göre çok daha kısadır. Hiçbir ekstra kod eklemeniz gerekmez. En güzel yanı ise AdWords’e göre daha detaylı kitleler oluşturabilmenize olanak sağlamasıdır. Örneğin, mailing kampanyanızdan sitenize gelmiş, belirli sürenin üzerinde zaman geçirmiş kullanıcıları hedefleyebilirsiniz.

Navigasyon: Yönetici > Mülk > Kitle Tanımlamaları

Orta Seviye

Trafik Kaynağını Etiketleme

Kampanyalarınızın performansını doğru bir şekilde takip edebilmek için doğru bir şekilde etiketleme yaptığınızdan emin olun. Google Analytics, tüm kampanyalarınızı AdWords aracılığı ile gelen trafik gibi takip etmez. Bu yüzden UTM parametreleri kullanarak Google Analytics’e trafiğinizin kaynağını, aracını, ve kampanya gibi bilgileri manuel olarak göndermelisiniz.

Özel Raporlar

Özel raporlar, Analytics hesabınızda tam olarak görmek istediğiniz raporları oluşturmanıza olanak tanır. Sadece sizin istediğiniz metrikleri ve boyutları kullanarak özel raporlar oluşturabilirsiniz. Aynı zamanda oluşturduğunuz özel raporları, farklı Google Analytics hesaplarında kullanmak üzere dilediğiniz kişilerle paylaşabilirsiniz.

Gösterge Tabloları

Gösterge tabloları, özel raporlara daha özet bilgiler içeren bir raporlama yoludur. Gösterge tablolarını kullanarak önemli KPI’ları takip edebileceğiniz, birden fazla metriği aynı anda görebileceğiniz tablolar oluşturabilirsiniz. Bu sayede hesabınızın durumunu kolay bir şekilde gözden geçirebilirsiniz. Aynı şekilde gösterge tablolarını da, özel raporlar gibi farklı kullanıcıların kullanması için paylaşabilirsiniz.

Notlar

Google Analytics hesabınıza not bırakarak, geçmiş dönemlere ait olan biteni kayıt altında tutabilirsiniz. Örneğin tv reklamı verdiğiniz tarihi Google Analytics’e not alarak ileri bir tarihte raporları kontrol ederken bu dönemde trafik artışına neyin etken olduğunu kolayca görebilirsiniz. Ya da website tasarımını değiştirdiğiniz tarihi kayıt altına alarak, ileride verilerinizin nasıl değişiklik gösterdiğini daha rahat bir şekilde inceleyebilirisiniz.

İçerik Gruplama

İçerik gruplama, sitenizde bulunan sayfaları oluşturduğunuz kurallara göre gruplamanızı sağlar. Böylece sayfalarınızın performansına daha büyük pencereden bakma şansı yakalarsınız. Örneğin bir e-ticaret sitesinde ihtiyaçlarınıza göre kategori odaklı, marka odaklı, cinsiyet odaklı gruplamalar yapabilirsiniz. Aynı zamanda blog sayfalarınızı da gruplayarak ürün ve içerik sayfalarınızı birbirinden ayırabilirsiniz.

Navigasyon: Yönetici > Görünüm > İçerik Gruplama

Kanal Gruplamaları

Her Google Analytics hesabı standart olarak oluşturulmuş, varsayılan kanal grupları ile aktif olur. Bu kanal grubunu bazı durumlarda özelleştirmek isteyebilirsiniz. Örneğin remarketing trafiği ile display trafiğinizi farklı görebileceğiniz bir kanal grubu veya ücretli aramadan gelen trafiğin marka terimlerini içerip, içermediğini kanal grubunuzu özelleştirerek görebilirsiniz. Daha detaylı bilgi için, Kanal Gruplama Nedir? yazısını okuyabilirsiniz.

Navigasyon: Yönetici > Görünüm > Kanal Gruplama

Etkinlik İzleme

Etkinlikler, bir web sayfası veya ekran yüklemesinden bağımsız olarak izlenebilen içerikle olan kullanıcı etkileşimleridir. Google Analytics hesabınızda etkinlik takibi yapabilmek için websitenize kodlar eklemeniz gerekmektedir. Eğer kullandığınız Google Tag Manager hesabı varsa daha pratik bir şekilde etkinlik takibi oluşturabilirsiniz. İndirmeler, mobil reklam tıklamaları, gadget’lar, Flash öğeleri,  video oynatımlarının tümü, etkinlik olarak izlemek isteyebileceğiniz işlemlere örnek olarak verebiliriz.

Hedef Tanımlama

Hedefleri tanımlamak, dijital analiz ölçüm planlarının önemli bir parçasını oluşturur. Google Analytics’e yansıyan verilerinizi anlamlı kılmak için bu nokta son derece önemlidir. Düzgün yapılandırılmış hedeflere sahip olunması, trafiğiniz performansı hakkında önemli bilgiler sağlar. Aynı zamanda sizin için önemli olan etkinlik işlemlerini takip edebilmek için de hedefler kurabilirsiniz. Örneğin bir içerik sitesinde sayfalarınızın scroll oranlarını takip etmek için bir etkinlik işlemi oluşturabilirsiniz. Bu etkinlik işleminde belirleyeceğiniz aksiyonlar sayfanızın scroll yüzdelerini belirtir. Belirli bir yüzdeyi geçen etkinlikleri de hedef olarak gösterebilirsiniz.

Navigasyon: Yönetici > Görünüm > Hedefler

Huni Kurulumu

Hedef tanımlamalarını yaparken, makro hedefleriniz için huni kurulumları yapabilirsiniz. Böylece hedeflerinize giden yolda ziyaretçilerinizin hangi aşamada sitenizi terkettiğini daha kolay tespit edebilir, gerekli önlemleri alabilirsiniz.

E-Ticaret İzleme & Geliştirilmiş E-ticaret

Eğer bir e-ticaret sitesi için Google Analytics hesabı kurulumu yapıyorsanız planlarınıza mutlaka e-ticaret izleme entegrasyonunu dahil etmelisiniz. Böylece satış süreciniz için daha faydalı metrikleri (satış, gelir, ürün, sepete ekleme v.b) Analytics hesabınıza yansıtabilirsiniz. Google Analytics hesabınızda e-ticaret izlemeyi aktif edebilmek için Google Analytics kodunuza eklemeler yapmanız gerekecektir. Entegrasyon süreci hakkında detaylı bilgi için Google’ın yardım sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

İleri Seviye

Maliyet Verilerini İçe Aktarma

Google AdWords – Google Analytics entegrasyonunu tamamladığınızda AdWords hesabınıza ait maliyet verilerini Google Analytics hesabınıza otomatik olarak yansıtabilirsiniz. Diğer tüm trafik kaynaklarınızın maliyetlerini Google Analytics hesabına aktarmanız için maliyet verilerini içe aktarmayı kullanmalısınız. Böylece digital marketing kanallarına ayırdığınız bütçelerin etkilerini Google Analytics hesabınızdan daha verimli takip edebilirsiniz. Daha fazla detay için: Maliyet Verilerini İçe Aktarma

Navigasyon: Yönetici > Mülk > Verileri içe aktarma

Custom Metrics & Dimensions

Özel boyutlar ve metrikler Google Analytics raporlarında aynı metrik ve boyutlarınız gibi görüntülenir ve kullanılır. Tek farklı bu metrik ve boyutları tamamen siz oluşturursunuz. Örneğin; telefon aramaları için bir özel metrik oluşturabilirsiniz. Özel boyutları, hit, oturum, kullanıcı ve ürün kapsamında oluşturabilirsiniz. Metrikleri ise hit ve ürün kapsamında oluşturabilirsiniz.

Navigasyon: Yönetici > Mülk > Özel Tanımlamalar

User ID

Google Analytics hesabınızda User ID tanımlaması yaparak, kullanıcı bazında raporlar elde edebilirsiniz. Böylece kullanıcılarınızın cihazlar arasındaki davranışlarını, yaşam boyu değerlerini daha etkili bir şekilde analiz edebilirsiniz. User ID özelliğini aktif edebilmek için Google Analytics kodunuzu özelleştirmeniz gerekecektir. Aynı zamanda ziyaretçilerinizin oturum açabileceği bir alt yapınızın olması gereklidir.